söndag 3 maj 2009

Dönnhoff 2006 Dellchen


På fredagskvällen är vi bjudna till N & N för lite mat. ”Ta med en flarra vitt!” får jag på sms. Ok, vad finns? Efter lite letande bestämmer jag mig för Dönnhoff 2006 Dellchen, som jag inhandlade för något år sedan i ett svagt ögonblick. 2006 har ju visat sig inte vara världens bästa årgång i Tyskland, så jag är nyfiken på hur de är. Jag har väl inte så mycket av 2006, men lite iaf.

Vi korkar upp Dellchen. Mineral, fläder, citrus! Stram elegans – ingen fläskig rieslingdoft. Ingen diesel att tala om. En hel del kolsyrebubblor. Hög syra. Den här spelar definitivt i det strama/syrliga laget, inte så oljig som Josmeyern. Det känns som att vinet behöver en hel del tid att bli fullt drickbart, så min kvarvarande flaska får ligga kvar i källaren några år till.

Så sammanfattningsvis, ett supertrevligt vin men behöver lite mer tid för att komma till sin rätt.

Inga kommentarer: