tisdag 5 maj 2009

Irrfärder i Sidewaysland: Napa Valley Winery Exchange

Lördag i San Francisco. En ynka dag kvar innan hemfärd. Jag har ett sista vinstopp innan jag är ”klar.”

Innan N och jag åkte över, faktiskt redan då I skulle över till San Francisco, gjorde jag en del sökningar på Internet efter bra och välsorterade vinaffärer i SF. Det visade sig att den bästa, eller iaf vad som verkade vara den bästa, var Napa Valley Winery Exchange. Skulle ligga nåt kvarter från Union Square, så lätt att hitta. Och med GPS: ännu enklare. Så efter några double illegal u-turns parkerar vi utanför.

Som ofta i USA slås man av hur välstånd kan vara ojämnt fördelat ända nere på mikronivå. En bra gata, en dålig gata. Ett bra kvarter kan ligga inbäddat i ett dåligt område. Vi står ett-två kvarter från Union Square, som ändå är typ SFs centrum, och känner att området där SFs bästa vinaffär ligger på är lite av en dålig bakgata. Men men, det är kanske bara en känsla jag får.

Butiken är som sagt välsorterad – det mesta verkar finnas. Dock mycket bakom disken, men en del finns framme. Supertrevlig personal. Inga Screaming Eagles dock…

Återigen behöver jag göra ett strategiskt val – förmodligen bara en flaska, med tanke på flyget. Jag ha redan fyra flaskor: tre från Brander och den ofruktiga. Så det får bli något som inte finns hemma.

En idé som jag haft sedan en tid tillbaka är att hålla en amerikansk mousseprovning. Det finns ju en del amerikanska mousserande viner som verkar få ganska bra omdömen. Det finns ju även en hel del producenter som gör mousserande viner där också. Och då tänker jag inte på de europeiska filialerna. Så varför inte köpa in ett tiotal olika viner och köra en provning? Jag kom ganska långt, bl a sökt igenom WS och kollat olika hemsidor. Tror t o m att jag kontaktade både Systembolaget och mailade lite med Napa Valley Winery Exchange och hörde om de kunde få tag på lite intressanta viner. Därefter skulle man ju kunna göra en privatimport. Eller något sådant.

Idén rann dock ut i sanden men om det finns någon därute som är intresserad av en provning med amerikanska mousserande viner så är jag helt klart på!

Så när jag stod inne på NVWE var min tanke att åtminstone få hem en flaska amerikanskt mousserande vin. Valet föll på en J Schram från 2000, d v s en Schramsberg. 80% Chardonnay, 20% Pinot Noir. Tror att WS portionerade ut minst 90 poäng. Den kostade runt 90 dollar. Med 6 kr i kurs kändes det faktiskt ganska överkomligt.

Schramen konsumerades sedan i höstas med lite vänner. Serverades blint mot Veuve Clicquot NV. Undrar om någon av mina vinnördar till vänner kunde plocka den? Från köket hör jag T ropa med hög röst, ”det här är inte champagne!” Shit också, efter bara fem sekunder??? Fast sedan ändrar han sig till något i Champagne. Skönt. N, som var med och köpte, är stormförtjust. ”Supergott! Va, är det den?!” Och visst – det var ett jättegott vin som dessutom var fullt moget. Inga sylvassa syror, härlig doft och underbar smak. Definitiv rekommendation. Och med sensmoral dessutom:

Lita alltid på dina första intryck.

.

Inga kommentarer: