torsdag 21 maj 2009

Strategiska inköp: Praktik



När jag för snart 20 år sedan läste engelska i Göteborg och sedan vid University of Sussex utanför Bwoiton (som ligger exakt där den viktorianska badorten Brighton låg en gång i tiden) hade vi en föreläsare/forskare som hette Harald Fawkner. Harald Fawkner är nog den person som haft störst inverkan på min syn på litteratur in general och litteraturvetenskap in particular. Harald blev sedermera professor i Engelska vid Stockholms universitet och är väl det alltjämt. Iaf dök han upp helt plötsligt, som en skugga från det förgångna, en morgon vid ett centralt trapparti ute i Frescati. Efter 20 år - svindelkänsla big time.

Bland Haralds centrala grundbultar fanns åsikten att gott och ont är egentligen samma sak – bara det att vi ser det från olika sidor. Om du tar fram symbolen för Yin & Yang så ser du att det finns en ljus prick i den mörka färgens fält, och vice versa. Vad betyder det? Att det finns lite Yin i Yang? Att det finns lite manligt i det kvinnliga? Knappast, om du konsulterar professor Fawkner. Prickarna finns där för att visa att Yin är samma sak som Yang!

Hursomhelst, nu ska vi kanske inte gå in i en sådan diskussion utan anledningen till att denna Madelainekaka poppar upp är att när C och jag i tisdags går och strosar runt i en av Ts mest välsorterade bokaffärer så ser jag en bok av Derrida – Haralds ledstjärna numero uno. Hur mycket har jag inte hört om denne Derrida! Och så fanns den där, just då, just nu. För 20 år sedan kom jag aldrig för mig att läsa Derrida, inte heller några år senare då jag började plugga i Lund.

Så nu ligger den i läspipelinen. Vi får se om jag orkar igenom, djupa filosofiska resonemang är inte riktigt min starka sida. Men men. Andra saker som följde med denna dag som präglades av impulsköp är Darwins bok om arternas uppkomst, Michel Foucaults bok om galenskap och Band of Brothers, hela serien på dvd.

Foucault är annars en populär teoretiker inom företagsekonomi – detta eftersom han har fokuserat mycket på makt som begrepp. Och makt är bra om du vill tjäna pengar. 370 år av Harvardforskning kan t ex sammanfattas i en enda mening:

Makt ger lönsamhet.

Sedan blev det lite skönhetsprodukter också – Clarins. Jag är väl inte så mycket för skönhetsprodukter, men efter att P (ena hälften av vänner och tillika smink- och vinnördar P&T) introducerat mig i detta är jag fast. Sedan en ansiktsmask också från Ole Henriksen, som jag kanske ska prova.

Slutligen har jag även gjort några strategiska inköp, äntligen! Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002. Dessa har jag fingrat på länge och tillslut fått modet att återigen röra mig bortåt Regeringsgatan. Strategiskt.












.

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Att handla Fleur de Passion är verkligen strategiskt. Bara en liten gnutta dårskap behövs för att sätta strategin i verket. Bra köpt!

Red Scream sa...

Tack! Det var nog Madness & Writing som spökade! ;-)