onsdag 13 maj 2009

Vomit declaration




Onsdag kväll klockan är 23.58 och jag jobbar med deklarationerna. Jag blundar och det syns maximala avsättningar till expansionsfond på näthinnan. Fruktansvärt. Därför, tänk positivt! Detta är godaste whiskyn just nu. Och godaste teet, typ ever.

Originalet inköptes på en av huvudgatorna i Taipei för några år sedan. Jag gick och strosade, lite planlöst. Såg en teaffär ligga på anda sidan gatan. Måste ju köpa lite te när jag är här!

Mörk inredning och med en disk som i en gammaldags handelsbod. Murrigt var bara förnamnet… Hyllorna bakom disken var fulla med urnor med olika teer. Bara kinesiska tecken - ett bra tecken. Kollade runt lite och pekade på några jasmintekulor som jag köpte. De var supergoda! Men när jag skulle betala lutade jag mig liksom över disken något och fick då syn på några burkar som stod lite dolda.



– Vad är det?
– Te
– Är det gott?
– Mycket!

Dyrt var det också – 1000 nt, vilket motsvarade ca 250 kr. För 100 g. Ett kilopris på 2500 kr/kg! Fast det var riktigt, riktigt supergott. Senare fick jag veta att det hade vunnit första pris i någon taiwanesik tetävling. Efter jag kommit hem har jag beställt mer, fast det var ett tag sedan nu. Detta är den sista burken.

2 kommentarer:

Inger sa...

Jag har en oöppnad burk... Vad bjuder du? ;-)

Red Scream sa...

Fantastiskt!!! Messar dig privat ;-)