torsdag 16 juli 2009

Reminiscence, squirrel style del 2: Feng Shui och Jerry Springer





Vi inleder semestern med att fenga lägenheten. D v s storstädning, gränsande till flyttstädning, inklusive utrensning med ett urbant uttryck. Vi är väl inga devoterade fengare så sett, men det kan vara roligt att få lite inspiration i just placeringen av våra älskade pryttlar. Och att bli av med en massa kvarnstensskräp. Om vi sedan tror på energiflöden och vad feng shui egentligen innebär, well, nja kanske inte. Men låt oss säga såhär: (1) Cs astmasymtom blev botad med hjälp av akupunktur och (2) there are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.

Men jag tror att vi många gånger tillämpar mycket av feng shuintänkandet själva, omedvetet. Vi föredrar öppna och rena ytor. Vi sitter gärna med ryggen mot väggen. Helst av allt är alla garderober och skrymslen rensade från saker som inte ska vara där. Vi gillar inte att spetsiga saker är riktade mot oss. Vi har inga osorterade högar på golvet eller i arbetsrummet. Det ger oss energi. Om det sedan beror på osynliga energiflöden eller vår egenproducerade energi som kommer av psykologiska faktorer, låt det vara osagt. Ta statyn av Karl XIV Johan vid slussplan som ett exempel på utförd feng shui. Även om statyn stod längre söderut förut är statyn numera vänd så att kungen rider ut ur stan istället för att rida in. Nästa gång ni passerar statyn, tänk er den vänd åt andra hållet. Känns konstigt, nicht?

Som inspiration för vår fengning tar vi hjälp av The Practical Encyclopedia of Feng Shui – Understanding the Ancient Art of Placement. Bara en sådan sak – den uråldriga konsten i placering… Boken är skriven av Gill Hale och jag har långtidslånat den av min goda vän N.

Först ut till rakning är vindsförrådet, där fyra års sediment ska grävas ut. C hyser stora förhoppningar om massiva utrensningar, men eftersom jag har ett mer ekorrianskt synsätt på saker och ting vet jag att en del av dessa grandiosa förhoppningar kommer att grusas. Den som lever får se. Förmodar att de går hand i hand: korkskruvsångest och ekorrande. Dörren till vindskontoren pryds i alla fall av den mest oxymoronska skylt föreningen har i sin ägo:


Vi gräver, slänger, kastar, dokumenterar, katalogiserar och argumenterar som värsta arkeologerna. Scener från en fengning:

- Det här är skräp!
- Det är det inte alls det!

Som vid alla former av städningar/utgrävningar/fengningar kommer det fram saker som gör att du minns tillbaka till svunna tider. Ena stunden är jag 12 år och tillbaka i Liberia, andra stunden är jag i Lund och kämpar med nationalekonomi. Nästa stund är jag i Sigtuna och pluggar tyskaglosor. En del av dessa saker går ner i minneshögen igen, för att öppnas om ca 20 år. Men du kan inte spara på allt, så vi sorterar ut en hel Volvo Herrgårdsvagn med skräp.
Men så vad det alla dessa Madelainekakor som poppar upp. Bland högarna hittar jag ett brev från The Jerry Springer Show i Chicago.


Just det, jag var ju där och såg showen live! Det börjad med att jag skulle på världens största matmässa i Chicago, detta var på den tiden då jag bodde i Hilsingborrgh. Vad kan du göra i Chicago efter att dörrarna till mässan stängt för dagen? Du kan shoppa, göra utflykter, gå på jazzklubb, åka upp i Sears Tower, åka båt på Michigansjön, och… kolla på The Jerry Springer Show. Efter lite mailkonversation med vår guide på plats kunde vi konstatera att (1) showen spelades in då vi var där, (2) ett besök skulle kunna klämmas in, (3) det skulle inte vara helt omöjligt att få biljetter.

Sagt och gjort. Så efter matmässa, shopping, utflykter, jazzklubb, Sears Tower och Michigansjön stod jag och två kollegor i kön till inspelningen. Det var helt galet. Showen bestod denna dag av fyra episoder, av dessa kommer jag ihåg tre:

  • En kille som hade två flickvänner, båda gravida. Vilken skulle han välja?
  • Ett triangeldrama mellan ett gift par och mannens bästa polare. Polaren friade på scenen.
  • Ett triangeldrama mellan ett par och tjejens lesbiska älskarinna. Killen såg inte så bekymrad ut.

Nu till den evinnerliga frågan: Är det fejk? Jag är skeptisk. Å ena sidan, underlaget och historierna: finns det verkligen så många dumma, elaka och mediekåta människor utan självkontroll så att du kan hålla på i typ tio år? Definitivt. Ta USAs 280-310 miljoner människor och stoppa in i en normalfördelningskurva, jag är helt säker på att du kan hitta tillräckligt med underlag i svansarna. Lägg sedan till chansen att vara med i tv och du har Jerry Springer.

Eller inte? Det finns tonvis av empiri som visar på motsatsen, att allt är bara fejk. Googla på Jerry Springer och fake/fejk så hittar du en hel del berättande källor. Min uppfattning tidigare, och efter att ha sett showen live, var att människorna och historierna var äkta, men att de blev regisserade. För det såg vi – i pauserna kom det fram studiofolk som pratade med dem och som verkade ge instruktioner. Dock, de stridande parterna var alltid åtskilda i pauserna. Men nu, efter att ha läst alla berättelser som finns på Internetet lutar jag mer åt bara fake.

Vi kämpar på med fengningen som tar två dagar. En delfengning som jag är partikuriellt stolt över är att vi satte ett droppskydd under kylskåpet. Äntligen…


Men nu börjar det se ganska ok ut i lägenheten! Vi firar med Emrich-Schönlebers Monzinger Halenberg Riesling Auslese 2004. Mer om den i nästa post!
.

Inga kommentarer: