måndag 2 november 2009

Chokladfabrikens mörk chokladmousse



Fredag och lite familj- och vänmiddag. Mor undrar om jag kan fixa desserten, det ska vara chokladmousse men det visar sig att receptet har förkommit. ”Kan du något bra recept på chokladmousse?” Jag sträcker mig efter telefonen och slår numret till H, som jag vet har Chokladfabrikens kokbok. I den finns nämligen receptet på mörk chokladmousse, en efterrätt worth dying for… jag tror att chokladfabriken själva kallar det ”efterrätternas efterrätt” eller något i den stilen. Så Chokladfabriken, hoppas ni inte har något emot att jag publicerar receptet!

För sex vänner behöver du:

230 gram mörk choklad, sjuttioprocentig
1,5 dl grädde
3,75 dl grädde
3 äggulor
2,5 msk vatten
0,5 dl socker

Organisationen är viktig. Börja med att separera äggulorna från vitorna. Koka sedan upp den mindre mängden grädden och bryt ner chokladen i den. Rör runt tills all choklad har löst sig i grädden. Ställ åt sidan. Under tiden kan du koka upp vatten på spisen för ett vattenbad och samtidigt fylla diskhon med lite kallt vatten för snabb avkylning. Vispa sedan den större mängden grädde.

Därefter är det dags för action! Vi börjar med äggkrämen. Lös upp sockret och vattnet och värm i vattenbad. Rör sedan ner äggulorna och kör konstant tills de börjar kräma sig. Samma regler som när du gör parfait eller vaniljsås: äggulorna får absolut inte koagulera. Så, när de börjar kräma sig, ta från vattenbadet och kyl snabbt ner i diskhon. Vispa konstant hela tiden.

Blanda sedan försiktigt ner äggkrämen i den vispade grädden. Rör därefter ner den smälta chokladen. Häll upp i portionsformar och låt svalna en stund i kylskåpet.

Gör sedan italiensk maräng på de överblivna äggvitorna.

Njut!

PS. Mor hade tinat några bär som vi lade på. Generellt sett tycker jag att bär + choklad är en utmärkt kombo, speciellt bär och chokladmousse. Bären tar med sig friskhet och en syrlighet som får chokladen att bli mindre svulstig, typ… Men i det här fallet tycker jag att bären förstör den utomordentligt goda chokladsmaken. Detta var jag dock ensam om att tycka, alla andra tyckte att bären var bra till. Så om ni vill vara som alla andra, ha på bär. Annars, ha inte på bär… J DS

PPS sa jag att det här var efterrätternas efterrätt? DS
.

Inga kommentarer: