tisdag 23 mars 2010

2005 Schloss Vollrads och 2005 Paul Hobbs









Seriöst, ett kungarike för ett blogginlägg! Nu har det liksom gått mer än en vecka! Men men. Jag har gjort andra saker – läst ut Shantaram, t ex. Shitas patatas fritas vad bra den är! Återkommer med lite reflektioner, men en liten teaser:

“You know the difference between news and gossip, don’t you? News tells you what people did. Gossip tells you how much they enjoyed it”

Som sagt, den var bra.

Hursomhelst, i lördags hade vi vänner H & M över på lite middag. Ingen av oss hade någon ork till att laga femrätters, vi var lite inne på Lamm Rydberg, men öh, äsch, frlg nskrff, pnsf, inte idag

M: (precis över tröskeln) får vi lamm?
Jag: Nej, det har vi slutat med

Nej, det har vi naturligtvis inte! Men vi fick plötsligt ett sug efter kyckling i dragonsås och rotfrukter i ugn, så det fick bli det. Kyckling i dragonsås: fräs upp kyckling med lök och kvarterade champinjoner, ner med lite vatten, tjoff ner med massor av dragon och kräm fräsch, koka ihop.




Till det blev det 2005 Schloss Vollrads Riesling Spätlese. Begynnande mognad, rätt bra syra, exotiska frukter, antydan till diesel (mycket snyggt paketerat), lite honung. Mineral. Gott om små trevliga kolsyrebubblor. Och över allt cirkulerar den evinnerliga frågan: varför köpte jag inte mer?!?!




Efteråt blir vi sugna på lite rött så jag korkar upp 2005 Paul Hobbs cab. Mycket god! Behöver ingen mat till, den balanserar elegant på gränsen att vara lite för söt. Men det är den inte. Supergott!




Återvinningen dagen efter. Känner mig ganska mycket som President Bartlet i Vita Huset: Ok den var god. ”What’s next!”

4 kommentarer:

Frankofilen sa...

Se där, ja visst slinker Paul Hobbs ner rätt bra även utan mat?

Red Scream sa...

Det gör den definitivt. Tack för tipset!

Hm, slinker ner är nog inte rätt ord. Forsar ner tror jag mer på... ;-)

Fröken Dill sa...

Kyckling och dragon är ju en oslagbar kombo! Nu blir jag sugen på att ta fram lergrytan igen.
Hälsar fröken Dill

Red Scream sa...

Svårslaget! :-) Du får ta fram grytan!