fredag 6 augusti 2010

Rauk the Dog











Jag tar vänster strax innan Fårö kyrka. Det står t o m en stor skylt vid vägen, så att du inte ska kunna missa. Såhär i efterhand kan man konstatera att Fårö kyrka är lite av en vattendelare. Om du är ute efter raukarna, kör vänster. Är du ute efter sol och bad och party, kör rakt fram mot Sudersand. Är du ute efter att se Bergmans hus, kör höger!

Jag kör vänster, mot de raukiga miljöerna. Eftersom jag vet att det oftast lönar sig att ta spontana avstickare kör jag vänster vid Gamla hamnskylten. Det visar sig vara ett lyckokast, eftersom den leder ner till S:t Olof och en av Fårös mest berömda raukar: Hundrauken.

Men först några kilometer på en skön Dirt Road!




Dagtid ser hundrauken ut såhär…



Och kvällstid såhär!



För att hundformen ska framträda bör man egentligen vada ut i vattnet och ta bilden från andra sidan. Då kan man undra om inte Disney varit här och sponsrat lite…





Efter S:t Olof stannar jag till vid Lauters Bar och Kök, som har den lite konstiga sloganen ”alla får åka.” Fattar ni den? Jag funderar en lång sund och det närmsta en trolig förklaring som jag kommer är en variant på Påskkärringarna som åker till Blåkulla, fast i den här versionen är det fåren som åker… eller? Fast jag har tidigare visat prov på att vara lite trögfattad, hihi! Gott var det i alla fall!












Därefter kör jag vidare mot nästa raukiga ställe, vilket visar sig vara Langhammars. Här är det om möjligt ännu raukigare.

Inga kommentarer: