lördag 15 januari 2011

Nyårsdump




Well then! Två veckor efter nyårsafton har jag till slut kommit fram till ”framkalla nyårsfotografierna” på min todolist.

Först och främst, nyårsafton är champagne. Och vad som ofta glöms bort i sammanhanget – det är viktigt att dricka champagne till tolvslaget! Det är ju ett nytt år som ska bli fantastiskt! Förtjänar inte det ett bättre öde, va, va, va?!?!? Därför opponerar jag mig kraftigt mot alla s k ”expertråd” som säger att man ska dricka enkelt bubbel till fyrverkerierna. Ok, du behöver kanske inte spara det dyraste till det, men det ska i alla fall vara champagne. Kalla mig halstarrig, bakåtsträvare, betongåsiktig, men så tycker jag!

Vi hade väl planerat att korka upp en 2004 Deus ex Machina, men det visade sig att vi var mer än nöjda med att bara hinka champagne. Så det fick bli det hela kvällen.

Den ständigt aktuella jordärtskocksoppan. Fantastiskt!



Fräs skalade skockor i smör, häll på vatten, koka tills mjuka, häll på grädde, koka upp, mixa, salta. No more, no less, pound of flesh!


Pastasås in the making



Tillagas i en jättefin traktörpanna som jag fick i julklapp av pappa för många år sedan som jag haft stor glädje av!


Dessa skrämde jag vettet ur med min vuvuzela, hihi!




Efterrätt: fruktsallad med grädde








Det är många som frågar mig om vad man har granatäpple till, hur äter du granatäpple? Det verkar som att många använder granatäpple bara som garnering, det ser man ofta i recept i mattidningar. Om du t ex köper en Paninisallad kan några vara garnerade med granatäpplekärnor.

Jag äter granatäpple på ca tre sätt. Antingen som här, som en del av en större fruktsallad. Eller så äter jag dem som om det vore chirre: öppna granatäpplet, ner med alla kärnor i en skål, ät med fingrarna! Eller som en efterrätt: ner med alla kärnor, toppa med vispad gr... yoghurt.


Några tafatta försök till att ta kort på fyrverkerierna









Antar att ansträngningen kan kallas minimal, at best.


Vickning: Toast Skagen på mörkt, tyskt bröd.




Supergott! I bakgrunden Stephen Kings Carrie, som jag fick i julklapp av I. Jag hade inte läst något av Stephen King förut, men på skrivarkursen som jag gick för drygt ett år sedan citerade Barbara Voors ofta ur Stephen Kings Om att skriva och alltsedan dess har jag velat läsa den boken men inte blivit av. Men så i höstas köpte jag den och den var supertrevlig! Kan varmt rekommenderas, även till personer utan hemliga eller för den delen outade författardrömmar...

Effekten blev dock att jag blev intresserad av att läsa Stephen Kings böcker, vilket jag inte läst tidigare (jag läste Tom Clancy när jag var i den åldern). Så jag önskade mig tidiga Kingböcker på engelska i julklapp och I hörsammade mina rop. Tack!

Carrie var förresten kul! Nu ska jag köpa och ge mig på The Shining.

http://www.youtube.com/watch?v=2TVooUHN7j4


PS "Betongåsiktig" passerade förresten stavningskontrollen, du kan alltså vara det officiellt? Ds

4 kommentarer:

Fredrik sa...

.. och det ska vara god skumpa! Lite för lite grädde på fruktsalladen tycker jag.

Lycka till med photoshoppningen. Har inte testat Elements. Har du Adobe Bridge?

Red Scream sa...

Hahaha! Lite frestad att skriva att bilden är ett montage, men det var det inte... ;-)

Tack! Nej, det tror jag inte att jag har. Är inte det för mac?

Fredrik sa...

Adobe Bridge finns för PC också. Är väl egentligen en sorts utforskare för bilder och adobe-dokument. Fördelen att du kan klicka på en bild i Bridge och editera i Camera Raw, behöver inte ens vara råfil utan en vanlig jpeg vilket skönt.

Camera Raw för Elements fanns visst, du kanske använder den?

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4920

Red Scream sa...

Ok tack, ska kolla! Ja, Camera Raw använder jag - det är mycket bra.