tisdag 1 februari 2011

Läslista 2011: De nominerade





Den senaste tiden har det mest blivit rörliga bilder in general och Six Feet Under in particular. Annars var 2009 och stora delar av 2010 riktiga läsår, med mängder av böcker konsumerade. Om det är något jag gillar så är det att ligga raklång i soffan med en god bok! Därför tänkte jag ta tillbaka initiativet och sätta en ambitiös läsplan för 2011, inte för att imponera på någon utan för att jag vet att läsning är en av de saker som jag tycker mest om. Varför då inte ta tag i det? Utveckla det du gillar! Dessutom dignar bokhyllan av olästa böcker, så det vore bra rent fengmässigt att beta av en del…






Just nu håller jag på med Anckarström och Kungamordet av Ernst Brunner. En julklapp från C, som jag kastade mig över direkt. ”Yo Ulf! Släpp boken, vi ska äta nu!”

Hursomhelst, without further nonsense, här kommer de nominerade till läslistan för 2011 – helt utan prioritetsordning! Målet är att läsa de flesta, vilket jag antar är ett sopigt mål eftersom mål ska vara SMARTA (d v s specifika, mätbara, aritmetiska, roliga, trygga och ansträngande eller något i den stilen…). Men alla män som försökt få magrutor till sommaren vet att målet att få magrutor är tämligen smart i att det är specifikt, mätbart och allt det andra, men ändå så står vi där i juli med ett midjemått som lätt antar bibliska proportioner i omfångsrikedomen. Well well. Målet är att må bra – så, ett smartare mål får ni leta efter! Sedan om det resulterar i en bok läst eller 20, det är mindre viktigt.

Apropå bibliska proportioner har läslistan, och den här bloggposten, nu när jag summerar, antagit en klar mastochistisk gestalt. Du menar masochistisk? Nej, mastochistisk: en kombo av mastodont och masochist!

Hursomhelst, först ut på den orankade listan är The Works of Oscar Wilde:





Jag har alltid tyckt att det vore kul att läsa mer av Oscar Wilde och ta del av det han skrev, djupare än alla citat som florerar. Dock, jag vill minnas att det var Oscar Wilde som skrev att “it is only shallow people that do not judge by appearances” så jag tror nog att ”djupt” inte är kompatibelt med Oscar Wilde. Hm, det tog inte mer än tre rader innan det dök upp ett Oscar Wildecitat! Impressive. Jag såg boken i ett skyltfönster i ett antikvariat i våras och sedan låg den länge på kontoret. Men nu är det dags.

Jag bläddrar fram till öppningsscenen i The Importance of Being Earnest.


Algernon: Did you hear what I was playing, Lane?
Lane: I didn’t think it was polite to listen, sir


Hahaha! Det är min typ av humor. This promises not to disappoint.


Till höger om The Works of Oscar Wilde ser jag att jag har placerat Simon Sebag Montefiores bok om Potemkin. Överlag skulle jag nog säga att det finns absolut ingen som helst logik/strategi när det kommer till hur böckerna är placerade i bokhyllan. Jag gillar Simon Sebag Montefiore. Han skriver bra och det känns som att böckerna är välresearchade. För ett tag sedan läste jag hans bok Den unge Stalin som handlar om Stalin fram till revolutionen, den kan varmt rekommenderas. Vill minnas att jag köpte Potemkin och Katarina den Store – en kejserlig förbindelse i somras, tillsammans med Stellan Björks bok om Stenbecksdynastin på Bra Böckersoutleten i Höganäs. Ligger kanske på läslistan.


En annan bok som dock definitivt ligger på läslistan är Naomi Kleins No Logo. Faktum är att jag inte vet så mycket om den, mer än att det är en riktig kultbok. Dock är jag inte så bra på kultböcker, de är oftast för djupa för min smak. Men en Orwellian Nightmare ska vi väl kunna ta oss igenom!




No Logo ligger inklämd mellan två John Keeganböcker, The Face of Battle och The American Civil War. John Keegan anses allmänt vara en av de ledande engelskspråkiga militärhistorikerna idag, med många böcker bakom sig. Utbildad vid Oxford, var under lång tid knuten till den brittiska militärakademin Sandhurst. The Face of Battle handlar om tre slag, Agincourt, Waterloo och the Somme. Inte så mycket om varför de inträffade, utan mer om mekaniken bakom striden. Både The Face of Battle och The American Civil War läste jag i somras. The American Civil War rekommenderas till alla som vill lära sig mer om det amerikanska inbördeskriget, bakgrund och händelser. Den var bra!





Sedan har vi en tegelsten som jag köpte mest på skoj – Immanuel Kants Kritik av det rena förnuftet. Jag har bestämt att jag får 10 bonuspoäng för att öppna boken och 100 bonuspoäng för varje läst timme.





Southern Storm – Sherman’s March to the Sea av Noah Andre Trodeau ingår i mitt projekt att lära mig mer om amerikansk historia och om det amerikanska inbördeskriget. Keegan skrev en del om Shermans marsch, men det är alltid bra att läsa flera källor.

Ett annat trevligt läsprojekt som jag passat flera gånger på – sorry! – är Gunnar Wetterbergs Från tolv till ett – Arvid Horn, d v s historien om Karolinernas djärve anförare och 1700-talets första hälft.




En bok om stormaktens sönderfall och småstatens första trevande steg. Vad vet du om frihetstiden, förutom att den inleddes med skottet utanför Fredrikssten, innehöll hattar, mössor och kungar som åt för många semlor och avslutades i och med Gustav III statskupp 1772? Well then!





Sedan tre böcker som inte ligger på läslistan. Nej, jag ska inte läsa Shakespeares samlade verk!

Däremot hittar jag en liten bok strax till höger om Shakespeare som jag fingrat rätt länge på: A Long Long Way av Sebastian Barry:




Boken har fått tonvis med bra kritik så den ska nog läsas. Ser att den ligger inklämd mellan Sidewaysboken som jag köpte på restaurangen i Los Olivos och Nikos Macheridis Projektaspekter. Nikos Macheridis var en av mina lärare i företagsekonomi i Lund och det var alltid trevligt att gå på hans lektioner.

En av övningarna var att spela ett företagsspel, där du skulle köpa och sälja och producera och vinna och… typ nåt’. Jag och Neil hade med oss min bärbara dator, vi hade förberett oss noga med olika strategier för olika händelser. Det första Nikos säger är att ”alla som kommer med datorer det går inte bra för dem.” Vi tokkonkade såklart! Jag tror att sedan dess har budget och kalkyleringsskonomi inte riktigt varit min grej. Nikos forskningsområde var dock projektledning och jag gick senare hans projektledningskurs som då låg på c-nivån. Vi gick bra ihop och något år senare skickade han mig sin bok om projektledning. Mycket bra bok.

En annan bok som kanske inte ligger på läslistan men som varmt rekommenderas är Marianne Wiggins John Dollar. Superbra!





Handlar om koloniala engelsmän som råkar ut för kannibaler… En annan historiker som nått internationell berömmelse är Tom Holland, som skrivit mycket om antiken. Började på Rubicon men kände direkt att jag behövde läsa mer om romarriket först. Sedan ser jag att det finns något i vänstra hörnet som börjar med Structural and Electrical Characterization of Heterostructure Suitable For… av Myrberg. Den har jag fått och ligger inte heller på läslistan för i år, även om att jag är övertygad om att den är förträfflig. Det finns en annan bok av en annan Myrberg i bokhyllan också, denna gång om celler och peptider (och inte om pipetter som jag trodde först). Den är också förträfflig!

Moving on. Tre böcker som jag gärna vill läsa är Richard Evans trilogi om nazisterna.





Men när jag började på den första boken kände jag direkt att jag visste för lite om Tysklands historia. Det var egentligen så jag kom in på Peter Englunds Ofredsår och Den Oövervinnerlige. Lång historia kort, men det sägs att Europa alltid varit bra på att bibehålla någon form av maktbalans. Även om systemet var intrikat med alla hemliga och öppna allianser så fanns tanken ändå att ingen stat skulle bli för stor. Trots alla krig fungerade systemet också, även om Napoleon lade mesta av Europa under sig fanns det ändå en hel del opposition, opposition som slutligen besegrade honom. Dock klarade inte systemet av ett enat Tyskland, så när Bismarck enade Tyskland på 1870-talet rubbades maktbalansen så kraftigt att det femtio år senare mynnade ut i första världskriget och senare andra. Richard Evans bok tar sin början i det sena 1800-talets Tyskland och jag kände att jag visste för lite om tiden från Wienkonferensen till Bismarck så jag lade dem åt sidan. Men nu vet jag mer så nu kanske det är dags!

Sedan en bok som jag funderat länge på att läsa: Bengt Jangfelts Med livet som insats – Berättelsen om Vladimir Majakovskij:





Majakovskij är en sådan där poet som fladdrar förbi som en skugga i gymnasiet, på den tiden Ryssland var Sovjet och muren fanns kvar. Jag vet inte om jag kommer ihåg särskilt mycket om Majakovskij, men tillräckligt att komma ihåg hans namn. Jag var väl aldrig en större fan av det sovjetiska samhället, eller av gammelkommunistiska idéer och tankesätt, men jag har alltid gillat kunskap så det var nog det som drog mitt intresse när jag såg boken. Den ligger på läslistan!

En annan bok som – sorry! – inte heller blivit läst men som jag fingrat på en hel del är Peggy Noonans Talskrivaren. Om jag inte minns helt fel var Peggy Noonan Reagans talskrivare (om ni kollar eftertexterna till något tidigt Vita Husetavsnitt så ser ni att hon var inblandad i det projektet).





Sedan en bok som jag uteslutande köpte p g a titeln: The Only Bush I Trust is My Own av Periel Aschenbrand.




Jag säger som någon i Shakespeare in Love: Good title! På framsidan ser vi författaren själv med armar och fikonlöv på fel ställen. Har inte läst den och vet inte så mycket om den, mer än att den är skriven av en ung intellektuell New Yorkerska. Vi får se.





Därefter lite Hemingway, Fiesta: The Sun Also Rises. Läser man inte för lite Hemingway? Samma konstaterande som att man dricker för lite dessertvin. Man dricker för lite dessertvin! Den här, en tidig Hemingway har jag fått och den tänker jag läsa.




Lite mer John Keegan: Krigets historia. Köpt för några år sedan, ska väl läsas (lät inte så övertygande, va?). Ser att Stephen Hawkings A Brief History of Time står bredvid. Läs inte den – läs Bill Brysons A Short History of Nearly Everything istället. Mycket bättre.

Lite läroböcker, Effektiv visuell kommunikation och Bild & Budskap av Bo Bergström.






Jag har bläddrat i böckerna men inte riktigt satt mig ner och läst. Ska bli spännande, inte minst nu med mitt ökande fotointresse!





Sedan Nam Les The Boat, som fått mycket bra kritik för något år sedan. Bredvid Elvis – som sagt, ingen avsikt bakom ordningen! En annan bok som fått stor uppmärksamhet är Guns, Germs, and Steel av Jared Diamond. Hur kommer det sig att det var Europa som koloniserade välden? Varför betydde inte Afrikas försprång något?






Definitivt på läslistan är Henrik Berggrens biografi om Palme: Underbara dagar framför oss. Ska bli kul att läsa! Egentligen skulle du väl läsa om Kjell-Olof Feldts bok innan, som är förstahandsvittnet. Kanske det.




The State of Africa – inhandlad i äkta See Buy Fly-anda på Schiphol efter Sydafrika.





Två böcker som definitivt ligger på läslistan är 2666 av Roberto Bolaño och Herman Wouks The Winds of War. Bolaños 2666 ser jag mycket fram emot! En julklapp från Cs systers familj. Om Bolaño vet jag inte så mycket, mer än att boken fått mycket bra kritik och Bolaño nämndes som ett framtida nobellöfte, hade han tragiskt nog inte gått bort. Så det ska bli roligt att läsa.

Som de flesta finniga tonåringarna på 80-talet följde jag slaviskt tv-serien Krigets vindar och fortsättningen, Krig och hågkomst. Så när jag såg boken på NK tänkte jag att det vore kul att läsa originalet. Så den ska nog kunna hinnas med!





Sist ut på nomineringsläslistan för 2011 är Smaken av Muriel Barbery en julklapp från Coachnings-N.

Nu är ribban lagd. Puh!

Så, vad har ni för läsplaner 2011?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett helt bibliotek! Den om stormaktstidens sönderfall verkar intressant tycker jag!

/C

Red Scream sa...

Ja, den verkar mycket intressant!

Anonym sa...

Härligt Ulf! Du skriver så kul! Så min läsplan för 2011 blir att läsa din blogg. Det tror jag är ett SMART mål i min kaliber!
Ses på tisdag!
Sara

Red Scream sa...

Tack Sara! Roligt att höra att du gillar den! Ses på tisdag.