lördag 19 mars 2011

2009 Schäfer-Fröhlich Felsenberg Riesling GG




Fredag och jag stressar på för att göra klart några rapporter. Sedan möte med vinintresserad kund och dennes lika vinintresserade revisor och kanske inte lika vinintresserade revisorsassistent. Lite siffror, lite diskussion, lite beslut, lite cosy, sedan över till det viktiga: kvällens vin! Tonight’s lucky number visar sig vara Italien. Hoppas det smakade gott! Därefter får jag skjuts tillbaka till kontoret och där hamnar jag rätt in i lite gott bubbel – företaget firar att vi har öppnat ett nytt kontor, supertrevligt!

Väl hemma blir det en lugn tv-kväll. Vi lagar stekt lax med rotfrukter i ugn och till det konstig sås. Från början skulle det bli limesås till men den blev lite för syrlig så C hällde ner en hel del teriyakisås och sedan smakade det gott. Gott, inte så syrligt och ganska teriyakish.

Till det korkar vi upp 2009 Schäfer-Fröhlich Felsenberg Riesling GG, som jag köpt in för att prova. Med Emrich-Schönlebers Halenberg som knockade oss fullständigt i färskt minne är vi förstås mycket spända på att få se hur andra 2009:or är, inte minst Schäfer-Fröhlich som med all rätt kan klassas som en intressant up-and-comingproducent i Nahe.

Ljus färg, vilket inte är så konstigt. Massor av kolsyrebubblor!






Doften är underbar, härligt avstämd och balanserad. Vi hittar godis, mineral och friska, gröna äpplen, Granny Smith framför allt. Inte lika vass som Emrich-Schönleber, som var mer av allt.

Smaken går åt det syrliga hållet. Vi möts av en pigg syra, vinet är helt torrt utan några dolda ambitioner: detta är ett aperitif- eller matvin, utan någon restsötma eller försök till upplevd sötma. I jämförelse med Emrich-Schönleber är vinet inte lika fylligt.

Sammanfattningsvis ett gott vin, men inte min kopp av te. Lite för mycket syra, lite för lite fyllighet. Mina pengar går till Emrich-Schönleber istället. Men om ni letar efter ett gott matvin, by all means!

Inga kommentarer: