onsdag 27 juli 2011

Semester, andra andningen



Kära läsare, på fredag går semestern in i en ny fas: Den seriösa bokläsningens fas! Jag har laddat med Herman Wouks The Winds of War, Martin Merediths The State of Africa och Lars Sjögrens bok om Sigmund Freud, Freud: Mannen och verket. Och Iliaden, som jag spontanshoppade på Rönnells antikvariat. För Iliaden gäller samma poängskala som för Kants Kritik av det rena förnuftet: 10 poäng för att öppna boken och 100 bonuspoäng för varje läst timme.

Egentligen skulle jag inte köpa några fler böcker på ett tag, men ett besök på Pocketshop för inte allt för länge sedan – det var faktiskt C som ville ha något och jag bara följde med som moraliskt stöd – resulterade i bl a i Blairs självbiografi och någon intressant bok i "nästan allt-katergorin." Återkommer!

Annars går det sakta framåt gällande läslistan. Jag har läst det mesta av Oscar Wilde, samt hela 2666, Anckarströmsboken, biografin om Palme samt Smaken. Sedan har det blivit halva Talskrivaren av Peggy Noonan, men den var så tråkig – sorry! – så någonstans mitt i tröttnade jag. Har det inte blivit fler? Hm! Har nog kollat lite för mycket på Vita Huset…

Jo, jag läst Bottons bok Arbetets lust och leda! Det kommer en speciell post om den.


Lite vin har det också blivit:





Det var gott! Dag ett lite bitter, dag två fantastisk. Lite blomvattenvarning dock...

3 kommentarer:

Tomas sa...

Jag hade en CH Berres 2009 Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett feinherb som kvällsdricka på rummet i Mosel för några veckor sedan. Den var trevlig den med.
/Tomas

Fröken Dill sa...

Oj, seriöst!
Här blir det mest en väldig massa deckare och nostalgiläsning av Kulla-Gulla-böckerna.
Hälsar bok-Dillen

Red Scream sa...

Så, nu är jag tillbaka!

Tomas: Fresta inte med Mosel! ;-) Jag är tre millimeter från att hoppa in i någon bil och köra ner... Annars när det gäller CH Berres har jag ett gäng Trockenbeerenauslese som jag låst in längst ner i K-holmskällaren.

Dillen: Deckare är aldrig fel! Någonstans deep deep down finns också lite önskemål om nostalgiläsning, i mitt fall blir det då främst Jules Verne eller Tom Clancy... :-)

Av de uppbullade böckerna har jag betat av Herman Wouks 900 sidors The Winds of War som var fantastiskt bra! Nu ska jag kamma internettet efter War and rememberance. Under tiden The Sate of Africa som verkar mycket bra.