tisdag 14 februari 2012

Bloggträff del 2 – vinerna!



Så, då kommer här ett litet sammandrag av det som konsumerades! Jag förde inget protokoll den här gången, det kändes som att det var vinet och sällskapet som stod i fokus. Men här kommer lite noteringar från det jag kom ihåg! Det kan vara som så att jag har blandat ihop ordningen lite – i så fall ber jag om ursäkt…

Först ut, lite välkomstvin. När jag var nere i K-holm senast kollade jag igenom förrådet och hittade ett vin som jag drack i höstas och som var mycket gott – 2007 Dönnhoff Hermannshöhle. Det får det bli nu igen. Vinet öppnar med tydlig rieslingdoft, lite godistoner. I munnen ganska slankt med en behaglig syra. Mycket elegant!

Därefter mat och till maten tog vi ett vin som hade en ganska pigg syra, detta för att skära genom den ganska feta maten. Efter en större tur upp på läktaren visade det sig komma från Ungern. Mycket gott! Kan mycket väl tänka mig att köpa. Facit: 2000 Weninger Soproni Merlot Spern Steiner.100 procent merlot.




Efter detta lite mer rött, och ur glaset kommer dofter av jordgubbe och kött. Elegant, ganska klart. Detta måste vara Bourgogne! Men var? Är vi norr eller söder om Beaune? Jag tror på norra delen, typ Fixin. Ett tag var jag inne på Marsannay men det släppte jag ganska snabbt. Facit: 2000 Hospices de Beaune Savigny les Beaune Cuvée Fouquerand. Mycket gott!




Sedan tog vi kvällens vita, som hade stått i karaff i ett par timmar. Mycket frisk doft, citrus, gräs, lite krusbär. Smaken är fyllig men med en rätt pigg syra. Är det här en savvie? Nja, i så fall en mycket väl balanserad sådan i så fall! Absolut ingen kiwisavvie eller en nya världensavvie för den delen. I så fall Loire. Men det doftar för lite för att vara en sauvignon blanc så jag har siktet inställt på en chenin blanc, då från Loire. Nope! Det visar sig att det är en chardonnay från Borgogne! Facit: 2008 Bourgogne Chardonny från Domaine Jean Grivot. H, som var specialinbjuden till vårt event, berättade hur han hade gått till Flaggskeppet och sagt att ”jag ska på vinträff med en massa vinnördar, hjälp mig!” Vi ägnade sedan en stund åt att diskutera vem som hade hjälpt till… var han lång och såg fransk ut? Hade han tjocka brillor? Olika namn kommer upp, M är den starkaste kandidaten… Kul!




Därefter mera rött, 2004 Quinta do Noval från Douro. Mycket trevligt.




Vi gör en liten paus i nördandet och konsumerar lite underbar skinka och pecorinoost som Roberto hade med sig, samt provar lite olika olivoljor.

Sedan tog jag fram mitt bidrag, en 1999 Clos de L’Echo Chinon som jag nog köpt 2005, tror jag. Detta måste varit kvällens mest lättidentifierade vin! En första sniff och jag hör Putte utbrista, ”det här är Cab Franc från Loire!” Jag kan inte annat än ge ifrån mig ett nervöst fnitter, som Putte som tur är tolkar som att hans gissning var helt fel. Men sedan tog det inte många sekunder för resten av gänget – inklusive P – att hitta tillbaka i Loire. Det var den gröna paprikan som avslöjade vinet! Två dagar senare provar jag slatten och då doftar vinet bara grön paprika. Men vinet var mycket gott, fylligt och mustigt!






Mer rött – vi får ett vin som borde vara cabernet sauvignon men varifrån kommer det? Lite för torrt för att vara USA, lite för obalanserat för att vara Bordeaux, lite för lite målarfärg för att vara en supertoskanare. Mina pengar är på Australien, men det visar sig vara fel – rätt land är Grekland! Triloga. Kul! Vinet har tydliga drag av cabernet sauvignon, en hel del pepprighet vill jag minnas. Gott! Behöver dock lagras lite.




Sedan ett vin som bolmar vitpeppar: 2004 Edi Simcic Duet Lex från Slovenien. Ca 80 % merlot. Också mycket trevligt!






Vi fortsätter med ett vin som var gott men som var mycket atypiskt: 2007 Rocche Barolo Renato Ratti. Ganska knutet – två dagar senare är det mer choklad, fikon, russin, torkad frukt, portvinstoner. Men det var kul att prova och, som sagt: mycket gott!




Niklas har med sig ett bonusvin, ett fortifierat vin som bör ha tillverkats någon gång 1930-1940. Ur karaffen slås vi att dofter av fikon och torkad frukt.





Vinet är snudd på grumligt, trots kaffefilterfiltrering. Kanske inget stort vin, men jättekul att få prova. Tack Niklas!




Kvällens sista vin blir en söt muscat från sydfrankrike: 2005 Muscat de St-Jean de Minervois Domaine de Barroubio. Mycket gott!

Nu är de ny dag och jag har hunnit diska alla glas. Tack alla!!!



Inlägg 21, dag 21

Inga kommentarer: