tisdag 28 februari 2012

Wordfeud och blandade konstigheter

Tisdag och jag vaknar 03.00 – händer i princip aldrig. Vanligtvis somnar jag direkt när jag lägger huvudet på kudden och sedan sover jag natten igenom utan att vakna. Men ibland, on very rare occasions, händer det att jag vaknar mitt i natten och kan inte somna om. Senast det hände blev det wordfeud halva natten, med grym trötthet dagen efter som följd.

Angående wf, just nu spelar jag mot nyllet14 och jag försöker få till ett ord som slutar på b. PIAB? En piab används för mätning av bins aktivitet på vintern. PEIB? Låter som något en akademiledamot skulle kunna skriva, ”det polska kavalleriet stod i peib konstrast till det svenska.” APIB? ”Karl XIs värja var prydd med flera apiber.” Ett vanligt AB då? Ett AB, flera ABn? Nyllet14 verkar inte vara en nattmänniska, jag lägger in ett ET 03.10 men får inget svar.

Får flashbacks till Lund, någon dag innan första tentan i statsvetenskap håller vår föreläsare en don’t tell me you couldn’t ask me-föreläsning om vad som kan komma på tentan. De flesta av oss är nya inom universitetsvärlden så både möjliga och omöjliga tentafrågor diskuteras. Någon räcker upp handen, vissa gör gällande att det var Ulf Holm, jag är inte lika säker.

”Om man hittar på egna ord, måste man definiera dem då?”

Föreläsaren skruvar något på sig och säger något ohörbart. Det blir ganska tyst. Vi går vidare med nästa fråga. Apropå Lund och intressanta frågor på förläsningar, vid någon föreläsning i nationalekonomi – tror att det var utvecklingsekonomi, det handlade i alla fall om fattiga länder och föreläsaren höll en väldigt seriös föreläsning om proteinintag och kaloriintag per dag för människorna i tredje världen. Då frågar E, som idag har en hög position inom vårt samhälle, och till hans försvar kan väl sägas att nationalekonomi handlar om optimering och han var väl förvirrad av alla kurvor som möts och bildar skärningspunkter och paretooptimalt och sådant,

”Vilket är det optimala kaloriintaget per dag då?”

Återigen tystnad. Föreläsaren går vidare med annat. Hursomhelst, min sömnlöshet botas med uppgång. Jag går upp, slår på datorn, surfar lite. Det snöar ute, vintern är fortfarande här men våren har gjort sina första gryningsräder. Kollar det senaste som hänt på vinbloggarna – några har uppdaterat, andra har det skrivits lite kommentarer på. Hedonisten Barolista har haft en Barolovertikal som bäst kan beskrivas som extra-terrestrial. Smakabra har också kört någon hedonisk vertikal - vertikaler verkar vara inne just nu! Försöker tyda vad Piu Rosso menar med ”kølig,” men kommer fram till att det borde nog vara ”kylig.” Vård å vin ligger däckad, krya! Johan P har gjort något smarrigt som jag blivit sugen på. Avis på David som är ledig en vecka…

Surfar in till ostcuttaren, därefter hamnar jag hos I huvudet på Elvaelva som tar ofattbart snygga bilder med en iPhone. Hamnar därefter på Johan Petersons, a.k.a Silverfisken, fotosida. Grymt snygga bilder. Grymt imponerad. Avis, återigen.

Klockan slår 05.30 – har varit vaken två och en halv timme. Har några sidor kvar i Doktor Glas men behöver något lättish. Ska kolla vad som finns uppackat.

Glömde helt bort att jag ska på Kulturhuset idag – det är någon hearing med Peter Englund! Så osäker om det blir någon korianderindränkt ingefärspasta i alla fall, trots att jag lovat. I så fall blir det imorgon onsdag. Lovar!!!

Ska nog försöka sova lite till nu…



Inlägg 35, dag 35

Inga kommentarer: