måndag 30 april 2012

2006 Lenoble Premier Cru Blanc de Noirs, 2010 Keller Trockenbeerenauslese Cuvée och svanattack






Valborg – kungen och C fyller år. Vi inleder med att jobba halvdag, sedan ut i det alldeles underbara försommarvädret! Först besök hos Cs mor, där vi bjuder på medhavd tårta. Ett svanpar är lite nyfikna av sig och börjar göra närmanden. Efter att ha samlat till sig lite mod går Mr. Svan till något som kan kallas attack – jag får några hugg i kavajen men sedan föser jag undan fågeln med mina mockajodhpurs. Gillar inte svanar – de ser jämt så sura och griniga ut!



Well well. Därefter åker vi till Cs syster där vi blir bjudna på mat. Jag halar fram Kajsa Bergqvists 2006 Lenoble Premier Cru Blanc de Noirs, som jag såg att Magnus provat tidigare (även här). Mycket trevlig! Fräsch, fast mer åt det brödiga, mörka hållet. 100 % Pinot Noir, vilket framgår med tydlighet. Gillar det här vinet! Det kunde ha haft mindre bubblor, men det är en petitess. Mycket god smak, fräsch härlig doft, ganska utvecklat. Det här får det bli mer av!

Därefter mer tårta, supergott kaffe från aeropress och 2010 Keller Trockenbeerenauslese Cuvée. Inte riesling, som du skulle kunna tro, men en blandning av lite olika druvor. Vi möts av en söt, men ändå ganska frisk doft. Honung, torkad frukt, och aprikoser. ”Armsvett!” hör jag någon utropa. Men massor av härliga, solmogna aprikoser. Knappt någon aceton heller faktiskt. Väl hemma igen provar jag vinet igen och det här var smarrigt. Riktigt trevligt, till och med. Gott!



Inlägg 97, dag 97

4 kommentarer:

Magnus Reuterdahl sa...

Kul att du gillade den också :)

//Magnus

Red Scream sa...

Ja, den var god! :-) Mer sådant!

Svenssonsmakaren sa...

Härligt, va inte mer än rätt att du släppte sötvinspucken. Har några jag tänkte spela ut inom en snar framtid.

Olika sorters druvor säger du, annars är Kellers vingårds TBAs billiga har jag hört ;).

Ha en skön ledig dag /David

Red Scream sa...

Tack! Ja, det kändes rätt att släppa ner den! ;) Jag tänkte följa vinet nu under några dagar och se vad som händer. Det var inte så mycket aceton, men en hel del syra. Lite bokna äpplen också.

Basen torde vara riesling, men sedan finns det en del annat däri också. Har försökt googla lite fast inte hittat något så direkt. Men en tredjedel av Kellers vingårdar lär vara planterade med pinot gris, silvaner, pinot noir, rieslaner, scheurebe och huxelrebe. Återkommer om jag hittar något!

Detsamma, ha en skön ledig dag! :-)