måndag 23 april 2012

Bläddringar i Allt om Historia







Jag har deklarationsångest. Jag ska rota fram alla mina kvitton från 2011 och de är någonstans i lägenheten. Jag ska hitta kvitton som gjorde att momsnettot för april-juni förra året blev 386 kr, som jag deklarerade i min kvartalsredovisning. Hur kunde det bli det? Just nu har jag ingen jäkla aning. Var är mina kvitton? Fack, fack, fack!

Bläddrar förstrött i en gammal Allt om Historia, som jag hittar i mitt kvittosökande. ”Revolutionen som skapade USA.” Måste blivit köpt i en Pressbyrå i ett svagt ögonblick, brukar inte köpa Allt om Historia. Någon gång har jag väl köpt BBCs historiska tidskrift eller Millitär Historia, men annars är jag lite sopig på att köpa tidskrifter. Fast det kompenseras med råge av resten av familjen som har några kubikmeter tidningar i K-holm, allt från vintage-Antik & Auktion till vertikaler av Auto Motor Sport från tidigt 1900-tal.

Eller var det artikeln om Oscar Wilde som fångade mitt intresse vid inköpet? ”London 1895 – Oscar Wildes undergång.” Kanske det. Under våren 2011 läste jag större delar av hans samlade verk. Jag börjar bläddra lite mer koncentrerat i tidningen.  Sidan nio har en stor fet annons för det argentinska vinet Argento, som har fått typ fem miljoner solar. ”Bäst av alla röda endruvsviner under 100 kronor,” enligt Decanter. Lagersaldo på mitt lokala systembolag: 0. En annan gång kanske. Jag bläddrar vidare.

”Varför har dygnet 24 timmar?” några sidor söderut fångar mitt intresse. Det anses vara en kvarleva från det forntida Egypten, där dygnet delades in i natt och dag och därefter i 12 timmar, eftersom 12 var basen i talsystemet. 12 +12 = 24. ”Hur kom Napoleon till makten?” Jomen det vet jag – statskupp 1799! ”Hur länge har man spelat basket?” Sedan 1891. ”Vad menas med en B-film?” Förr visades ofta dubbelföreställningar, en påkostad film (A-filmen) och en lågbudgetfilm, (B-filmen). B-filmen var ett sätt att hålla personalen sysselsatt och att utnyttja lokalerna mellan storfilmsinspelningarna. Aha!

Jag bläddrar vidare. ”7 medeltida myter.” Småtrist. ”Sju frågor om grekisk historia,” då? De två första frågorna kan jag men går bet på ”Vad hette filosofen som var Alexander den stores privatlärare?” Känner mig lite som brovaktaren i The Holy Grail som får frågan om det gäller en afrikansk eller europeisk svala, ”I don’t know that!”

Jag läser lite i artiklarna om Oscar Wilde och George Washington och det amerikanska frihetskriget. Fast – är det inte lite skandaljournalistik över Allt om Historia? Det är synnerligen bra att det finns tidningar om historia och vanligtvis är de rätt kul att läsa. Men jag vill ha längre text och inga faktarutor. Men men, under en längre pendeltågstur är det perfekt. Vanligtvis är min motståndskraft när det gäller historia nära noll. ”Banandans gjorde succé – Josephine Baker blev stjärna i 20-talets Paris.” Kan du något om Josephine Baker? Nej. Köp tidningen då! Well, ni fattar – det är därför jag aldrig handlar på Pressbyrån.

Precis innan slutet kan du testa dig själv. Vem har sagt, ”Fransmännen behöver ett kok stryk!” Välj mellan Bismarck, Maria Teresia eller Karl Marx. Jag googlar. 9 810 träffar. Inte mer?

Jag ger upp kvittosökandet för kvällen. Det får bli två timmar The Caine Mutiny innan kudden. Aristoteles var i alla fall privatläraren!



Inlägg 90, dag 90

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kom precis på att jag kan sluta googla ikväll - jag känner ju dig...

Så nu till frågan:
Vilket är det bästa vinet som finns på systembolaget på karlavägen/garnisonen som passar till http://www.ica.se/Recept/dubbelmarinerad-oxfile-338688/ ?

Tänkte servera med potatisgratäng eller pommes anna.

Kram,
Sara

Red Scream sa...

Hallo Sara!

Shit vad gott det lät! :-)

Här kommer tre schyssta alternativ:

Domaine Santa Duc Les Quatre Terres (nr 98031)

Ernie Els Cabernet Sauvignon (nr 90588)

Le Volte (nr 32472)

Ha det gott! :-)

/Ulf

Anonym sa...

Tack!!! :-)

Red Scream sa...

Du får berätta hur det gick! :-)