lördag 26 maj 2012

2006 Visions of J, Fattoria Le Terrazze



Jag får mycket plågsamma mess och mail från K, som är nere i Fano i Italien, samma ställe som vi var i höstas. Han rapporterar att lunchen på osterian strax utanför Fano är synnerligen smarrig, moooslorna på RistoranteDa Giacchetti är ovanligt goda, vattnet är kalasvarmt och allt är bara underbart. Faaaack!

I ren desperation för att få lite italienkänsla känner jag att jag behöver göra något. Raskt går jag till vinförvaringsutrymmet och letar fram 2006 Visions of J från Fattoria Le Terrazze som jag köpte på plats när vi var där. Jag öppnar också upp ett av mina kvarvarande paket gnocchi som jag köpte hos slaktaren i Fano. Det ska bli kycklinglårfiléer med stekt svamp, kryddat med vitlök, ingefära, soja och sesamolja. Till det harrisar och Fanoska gnocchisar. Men först lite vin:

2006 Visions of J är gjord på 100 % Montepulciano och 2006 var ju ett bra år i större delen av Italien, och när vi provade vinet på plats var det fullt drickbart. Vi korkar upp.

Vi möts av en våg av mörka, på gränsen till övermogna körsbär, lite tobak, lite lakrits. Smaken är fyllig men ändå slank. Höga syror, det här är ett matvin. Oerhörd balans. Shit vad gott det här är!!! Det här var riktigt smarrigt. Dock köpte jag bara en flaska så det får bli att åka ner snart igen och fylla på.

Gnocchin blev också riktigt god. Jag har inte ätit så mycket gnocchi förut, men de här blev riktigt supersmarriga. Mer sådant!






Kvällen avslutas med Let’s Dance och en stor fet bit industribrie.



K! Hoppas du har det trevligt därnere! Jag är dock grymt avis!!!

Inga kommentarer: