torsdag 10 maj 2012

En skön kväll med Caviste och Brasserie Bobonne (ja, igen…)


Kära läsare, jag har haft en skön kväll. Först, en inbjudan till Martin på Caviste om att komma till Grappe och testa lite champagne. Det gjorde inte ont alls någonstans! Mina geografiska kunskaper om champagne är dock ganska begränsade, jag vet att det finns ett område i Frankrike som heter champagne och i detta område finns det ett antal byar och de här byarna har olika namn. Men det är ungefär det. Dags att åka ner med andra ord. Jag kan se mig själv där med GPSen – förvirrad, förtvivlad på någon himla fransk kulle och försöka tyda om byn till höger är Oger-sur-Mer eller om det är Mer-la-Place eller Place-saint-Eglise eller rent av Pont-du-Merde.

Hursomhelst. Martin babblar på om de olika byarna och jag hör mig själv säga gutturala läten som ”aha, ok, ja just det, ok direkt höger efter Bollinger?” som om jag hade bott där. Det har jag inte. Men Martin nickar och häller upp. Vi ska prova tre viner av Pierre Moncuil, som är en mindre producent i Champagne. Först ut, standardskumpan. Vi får veta att även om det är en non-vintage är alla druvorna från 2008 och nyligen nygoggade.


Friskt! Enkel men mycket gott. Lite hallon tittar fram, annars är det mest friskt. Därefter en rosé:



Ah, det här var mer i min smak! Återigen lite hallon och frisk, härlig doft. Ganska pigg syra också. Som gjord för en sommarpicknick! Slutligen en 2004:



Utvecklad doft, mer av allt. Gott! Fast mina pengar är på rosén. Därefter lite bonusviner som var mycket goda, speciellt beaujolaiskopian. Stort tack till Martin och Caviste!

Jag stressar hem för att komma hem i någorlunda bra tid, men då ringer C:


- Var är du?
- På väg hem!
- Nej, vi går till Bobonne och äter biff bourguignon och fattiga riddare!!!

-Okejdå!


Så det blev Brasserie Bobonne igen och fattiga riddare, trots att de hade tagit bort det från griffeltavlan. Stort tack till Bobonne för supergod middag och fattiga riddare, ni är bäst!




PS Hur kunde jag glömma - jag har ju blivit FARBROR!!! Fantastiskt!!! Stort jättegrattis till H & F!!! :-D

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Låter som en helt ok dag ;).

Efter dag ett med "mystery bottle" landar jag på gott, lite fattig syra, mest mineral, låång eftersmak. Troligen Tyskland, riesling, lite ålder säg 05-07, eller småvarmt år, eller både och. Schystare buteljering, producent och läge lika okänt som bredden på fruns garderob. Inlägg kommer :)

Grattis till ny familjär utnämning.

Hade bra och tack igen

Red Scream sa...

Helt ok! :-)

Jag säger inget annat än att jag är otroligt lättad över att (1) flaskan kom fram välbeållen och (2) inte var korkad! :-)