måndag 14 maj 2012

Lite blandade bokinköp och misshandlat vin



Det går trögt med Dickens David Copperfield – kommer liksom inte in i tugget! Jag kan ju inte heller ge upp – att ge upp en Dickensbok, för en misstänkt bok- och språkälskade anglofil, det är ju lite som att en vinnörd tvingas erkänna för sig själv att ”jag gillar faktiskt inte bourgogneviner!” Och det funkar ju inte. Därför, just nu en liten Dickenspaus. Var i och för sig inne på att läsa om Great Expectations, som jag läste för 20 år sedan och som jag vet är sanslöst bra, men så läste jag någonstans att Dickens själv var mest nöjd med David Copperfield så jag antar att det är bra att samla kraft och ge sig på den. Ge mig styrka!

Hursomhelst. Under lunchen vandrade jag in på Academy Bookshop i köpcentrumet nära jobbet och fingrade på lite av det mesta. Plötsligt såg jag Anders Jallais Spionen från FRA – perfekt! Jag fick den fristående fortsättningen, Landsförrädaren, i present av min bror en-Porsche-för-varje-veckodags-M och jag har avsiktigt väntat med att läsa den för att jag ville läsa ettan först. Så nu blir det nog den, ska bli spännande!

Utöver Anders Jallai högg jag Lars Ericson Wolkes biografi om Goebbels och Umberto Ecos Begravningsplatsen i Prag som jag fingrat på förut och som jag tyckt skulle vara kul att läsa. Väl i kassan blev jag upplyst om att det var fyra pocketar för priset av tre så jag blev ombedd att hugga en bok till. Det fick bli Lars Keplers Hypnotisören, som jag inte läst. Den blev ju mycket omtalad när den kom ut men jag kan bli lite lätt skeptisk till sådana succéböcker. Sist var det ju hundraåringen som försvann som var så infernalisk tråkig att jag gav upp efter ca hundra sidor. Så Hypnotisören – upp till bevis!

Annars har det väl inte hänt så mycket. Vi var på grillfest i lördags och misshandlade vin – se nedan. Säger inget mer. Sorry! Återkommer!







Inga kommentarer: