tisdag 1 maj 2012

Mystery complimentary bottle, dag ett



Uppdaterad, se nedan

Vid senaste leveransen av vin från min nordliga pusher fick jag en folierad complimentary bottle, och bakom ett lite finurligt leende några instuktioner: ”tänk på att det är vitt och kolla inte på korken!” Hm. En bourgogneflaska med naturkork – God help me om det är en överekad chardonnay ;-) från något franskt distrikt! Men, jag vet att Mr. Nordlig Pusher inte heller är så förtjust i fatade vita viner så det borde inte vara så risky. Jag poppar och slänger in korken i en mörk byrålåda.

Ljus färg, inga kolsyrebubblor. Ner med kranen. Whoa, fräscht!!! Jag slås av en mycket frisk doft, och hjärnan lägger direkt fram två alternativa vägar: Det här är sauvignon blanc eller riesling. Jag snurrar och doftar mer, vad kan det här vara? Vinet är mycket stramt, allt fastskruvat. Jag väljer rieslingspåret. Det är för lite gräs, nässlor och krusbär för att det ska vara en savvie. Jag hittar lite äpplen, men inget godis eller exotisk frukt. Vi skulle kunna vara i Rheingau, bara det att flaskans form talar emot det. Men din första lärdom i vinprovarsammanhang är: låt vinet prata till dig, försök inte luska ut alla dolda motiv och vad-har-de-nu-hittat-på-dårå???

Det skulle också kunna vara en Loiresavvie, jag släpper inte riktigt det ännu. Det skulle även kunna vara en Loirechenin blanc. Smaken är mycket frisk, vinet har en mycket pigg syra. Men vad gott det här är! Inte så fylligt utan ganska klunkvänligt. Liten bitterhet mot slutet. Riktigt smarrigt dock.

Just nu säger jag Rheingau, eller någon österrikare, eller Loiresavvie eller Loirechenin blanc. Ålder, 2010 eller 2009. Just nu är jag också i Europa, det är lite för stramt för att vara nya världen. Dock kan den där beskan avslöja något. Vi får se – återkommer!

EDIT 2012-05-01 kl 22.20

Nu, ett par timmar senare, är jag nästan säker. Det här är chenin blanc från Loire. Rieslingdoften som fanns förut fastnade aldrig, även om jag var väldigt inne på Rheingau (trots flaskformen). Men nu är det ganska lite rieslingdoft, dessutom har det tillkommit knallpulver, flinta, gröna äpplen. Det är för grönt och för friskt för att vara riesling och det är för lite vinbärsbland för att vara sauvignon blanc. Dessutom, vilket jag märkt först nu, är att vinet har en knallhård syra. Jag läser på Finare och Vinare och – det här måste bara vara Domaine Huët? Men jag återkommer imorgon!


Inlägg 98, dag 98


2 kommentarer:

Joakim sa...

Ok, nu är vi alla nyfikna - av med folien! :-)

Red Scream sa...

Snaaart! ;-) Nu, några timmar senare har det dykt upp svaga godistoner, lite knallpulver, flinta... Jättelustigt - den rieslington som fanns kommer och går! Loire rycker allt närmare...