lördag 20 oktober 2012

2002 Paul Bara Special Club med Beatles, Denise Rudberg och tårta





Lördag och eftersom jag snart fyller år har vi Cs mor + man (U1 och I1) samt syster + man (M1 och M2) över på lite lunch. På menyn står Toast Skagen, ingefärspasta, ost och tårta. Allt sköljs ner med lao waivatten och champagne, i det här fallet 2002 Paul Bara Special Club som legat alltför länge i kylskåpet.

Men först lite presenter! Det här var utan konkurrens det minsta paketet jag någonsin fått, vilket föranledde en viss munterhet.




Men det visade sig innehålla hela Beatlesboxen, vilken jag önskat mig vilket var jättekul. Stort tack! Sedan fick jag Denise Rudbergs andra bok, Två gånger en vana som jag också önskat mig. Jag har ännu inte bloggat om resultatet av sommarens deckarchallenge, men så mycket kan jag säga att jag gillade Denis Rudbergs Ett litet snedsprång. Ganska mycket Solsidanhumor, faktiskt. Lite roligt också att boken är på ca 430 sidor och när du kommer till sidan 400 har de inte kommit en millimeter närmare lösningen. Jag satt på balkongen i somras och helt plötsligt slog det mig att ”shit hon har bara 30 sidor på sig att lösa morden!!!” Men det gick alldeles utmärkt.

Åter till skumpan. Jag vill minnas att jag köpte några flarror av 2002 Paul Bara Special Club, kan det har varit förra sommaren? Förrförra? Det kom också ganska många trevliga rapporter som sa att den var mycket trevlig och tillgänglig (Loiresonen VPK2881, t ex). Hursomhelst, vi poppar.

Sweeeeeet Jesus vad god den är! 2002 Paul Bara öppnar med en hel del mognadstoner, men mycket fräsch i både doft och smak. Rund, fyllig, inget omoget, inte citrusfrisk som exempelvis en NM från Diebolt-Vallois. Kan säkert utvecklas mer men det här så himla gott nu. Riktigt kalasgott helt enkelt! Tanken var väl att korka upp lite riesling från 2005, men vi körde helt sonika vidare på champagnen.

Efter Toast Skagen och Ingefärspasta blir det lite ostbricka, som den här dagen består av Machego och Gruyère.




Gruyèren köpte jag på mitt lokala Sabis, det var någon ny stjärna på osthimlen (Rolf Beeler). 



Försökte pressa Ostkillen om lite bakgrundsinfo, men jag fick bara fotbollsrelaterade svar… Antar att han är fortfarande inne i någon röd ko-dimma... ;-) Riktigt supergod var den dock!

Avslutningsvis tårta, som gick åt i ett nafs.





Tack kära ni för att ni kom förbi och tack för presenterna!


PS Eftersom M1 och M2 är vegetarianer blev det tångkaviar till Toast Skagen.



Den var också riktigt god, klar rekommendation! Dock hamnade jag i existentiella bryderier, är tång en alg eller är alger tångar? Och vad är alger för något, egentligen? Och i så fall, vad är sjögräs? Är det en tång? Eller är det en lav? Det ledde till viss googling och wikipediakontroll... DS

PPS  Nu är jag upplyst! DS

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Haha, underbart som vanlig. Men du får inget grattis av mig, ännu.

Jag börjar få en tryckande känsla överbröstet, känns onekligen som att Champagne behöver utforskas på allvar.

Vi hörs..

Red Scream sa...

Hehe, tack! :-)

Eller hur! Vi får boka in något snart och bli klokare! :-)