onsdag 19 december 2012

Risgrynsgröt + lussebullar + mixerstav = saffransrisotto!


Kära läsare, det lackar mot jul. Jag har testat en liten idé som jag haft ett tag: saffransrisotto. Som en del av er känner till har jag fått upp ett inte obetydligt intresse och smak för risotto, som jag tycker är synnerligen smarrigt. Ok, det är en hel del vevande, men kan du komma förbi det så är det både enkelt, gott och mycket mättande! Sedan finns det väl en generell vilja att använda mer av saffran. Därför: saffransrisotto!

Stek upp lite schalottenlök:



Ner med ris och buljong:




Låt vevandet börja!





Ska saffranet in först, i mitten, eller sist? Jag rörde i saffranet sist.

Hur blev det då?



Supergott! Lite cookie on cookie att ha ner parmesanost i, faktiskt.Dag två provade jag utan och det funkade fint. Fast, ganska svårt att komma ifrån känslan av att det är risgrynsgröt med nermixade lussebullar!

Sedan kunde jag inte låta bli att skratta åt den här frågan i Quizkampen (Red Scream):



Hahaha! Jo, men jag vill sitta på en italiensk restaurang och påpeka att jag vill ha min pasta kokt "El Alamein"...



PS Chromes stavningskontroll, väx upp för fn! Risotto = klitoris??? Nej, det finns faktiskt något som heter risotto! Saffransrisotto vill den som tur inte ändra till saffransklitoris utan Kristoffersson. Ge mig styrka! DS

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Haha... yes och Japp blir direkt Japan fast det ser man ju inte förrän du skickat. Just Kristoffersson är nog ett default-ord när kontrollen tappat kontrollen :)

Vad är det för satans ris du använder gosse! Har jag inte lärt dig???

Red Scream sa...

Hehe, du har väl också sett damnyouautocorrect? Helt hysteriskt! :-)

Aurghhhh!!!! Ska bli bättre på riset. Lovar! ;)