onsdag 2 januari 2013

Mål 2013




Dåså! Nytt år, nya friska tag. Förra våren kännetecknades av min hundradagarsbloggtjurrusning, var faktiskt inne på att göra om det nu i vår. Men jag har ett annat projekt på gång som jag tänkte fördela mina resurser till – jag tänkte skriva en deckare. Faktiskt! Vi får väl se om den blir spännande eller inte, eller om jag faller i alla fallgroparna som jag kritiserat alla andra för.

Det ska väl påpekas att inget är klart i dagsläget. Jag har ingen story, inget upplägg, inga utmejslade karaktärer. Jag har skrivit åtta sidor inledning och jag har redan haft ihjäl en person. Ett skott med ingångshål strax under skulderbladen, hon dog direkt. Mördaren efterlämnade inga spår. Vi får se hur det utvecklar sig.

Förebilder på deckarhimlen är Snabba Cash för berättartekniken, Henning Mankell för det genomarbetade, Denise Rudberg för humorn och Leif GW Persson för det realistiska.

- Leif GW Persson, du har sagt att det finns många inkompetenta poliser.
- Va, det har jag aldrig sagt!
- Nehe?
- Jag har sagt att alla poliser är inkompetenta!

Planen är att skriva en sida om dagen, så mot slutet av 2013 bör jag ha ca 365 sidor vilket kan vara nog. Just nu ligger jag på åtta. Återkommer.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag ser fram emot att läsa din deckare samt många nya blogginlägg. Lycka till! Hälsningar H i Västerås.

Svenssonsmakaren sa...

Sådär ja, nu börjar det likna nåt :). Annars måste jag säga att 100-ruset skänkte mycket glädje också..

God fortsättning, vi hörs..

Red Scream sa...

Tack H! Det kommer! :-)

God fortsättning David! :-) Tack, jag gillade 100-rusningen mycket, även om den var jobbig ibland. Ha det gott! :-)

Vintresserad sa...

Ulf - kul med dina projekt! Gillade "ett-inlägg-om-dan" våren 2012 skarpt. Ambitionen med en riktig bok låter spännande. Din analys av mord.net var ju (tyvärr) alldeles korrekt - och visst finns det lite väl många halvdana svenska deckare. En som är riktigt bra är Tove Alsterdals "I tystnaden begravd". Såg att du gillade hennes första - då tror jag inte du blir besviken på denna. Krya på dig - och God fortsättning på 2013! MVH - Vintresserad (P.)

Red Scream sa...

Tack och god fortsättning Peter! :-) Jo, jag gillade verkligen 100-projektet, det var kul! Tack för tipset om Tove Alsterdals andra bok. Den första var som sagt mycket bra.

Återkommer med mer info om hur det går! :-) /Ulf

Anonym sa...

Kul!
/Gamla C

Anonym sa...

Hej Ulf och god fortsättning

Detta är verkligen ett bokprojekt att se fram emot! Med tanke på hur mycket deckarskräp som produceras i detta land behövs det någon som vågar/törs/vill ge sig ut på detta minerade fält. Allt enligt min egen högst subjektiva bedömning, skall tilläggas.

Delar helt din uppfattning om att LGWP tillsammans med Mankell kanske är de enda som riktigt lyser i vintermörkret.

Ser fram mot fortsatta notiser i ämnet.

Det goda vinet från Sardinien står och väntar på att korkas upp vid lämpligt tillfälle.

/Mats

Red Scream sa...

Trevligt, C! :-)

God fortsättning Mats! Jo, det är allt ett minerat fält. Håller själv på med LGWPs första bok, Grisfesten. Det finns en streetsmartness hos honom som är grymt imponerande och lika inspirerande. Och grymma personporträtt.

Sedan tycker jag att av alla deckare jag läst hittills är det bara Leif GW Persson och Henning Mankell som har realistiska motiv till våldsbrotten.

Kul med uppmuntran! Ser fram emot vinet! :-)