söndag 24 februari 2013

Stag’s Leap på Pubologi





För knappt en vecka sedan fick jag möjlighet att prova vin från Stag’s Leap, en vinproducent som jag länge haft ögonen på och som jag gärna velat veta mer om. På plats finns Stag’s Leaps Europarepresentant, Sander Vriend, som inleder med att ge oss lite bakgrund till vingården.

Mycket trevligt! Stag’s Leap ingår sedan 2007 i vingruppen Ste. Michelle Wine Estates, och som de flesta känner till är Stag’s Leap ett av de legendariska vinerna från Kalifornien som var med i Parisprovningen 1976. Det var till och med som så att det var ett vin från just Stag’s Leap – 1973 Stag’s Leap Cabernet Sauvignon – som vann alltihop.

Vi samlas på Pubologi i Gamla Stan, en mycket mysigt inredd restaurang med ett enda stort långbord i mitten. En lokal för att mötas och känna gemenskap med dem du sitter nära. Vinlistan är hyfsat kort, men fortsätter längs väggarna. Husets DRC är för tillfället 2009 La Tâche. Bara en sådan sak – husets DRC!



Åter till provningen och först lite bubbel, en NV Domaine Ste. Michelle Cuvée Brut från Washington State. Mycket frisk, lite söt i doften, en hel del äpplen. Lite småbusig, skulle jag säga, men den låga syran gör att charmen vinner. Hög klunkfaktor!



Därefter 2009 Sauvignon Blanc, som jag i ärlighetens namn kanske inte blev lite imponerad av. Jag tyckte att den var lite för blyg och lite för opersonlig. Visserligen gillar jag sauvignon blancer från Kalifornien och Sydafrika, men den här var lite för opersonlig. Well well.

2010 Karia Chardonnay, däremot, något mycket intressant! Väldigt varsamt fatad, kanske inte till och med. Stor, härlig fruktig, nästan parfymerad doft! Mycket speciell, parfymerad i gewürtzklassen…  Den här kommer jag att köpa mer av!



Vi får in en liten förrätt, mycket god. Någon form av skaldjur, som jag inte kommer ihåg vad det var. Därefter de röda! Sander Vriend påpekar att Stag’s Leap är en cabernet sauvignondominerad vingård, det är cab som gäller. Först 2010 Artemis Cabernet Sauvignon. Tydlig cabernetdoft, jag känner ceder och tobak samt en hel del paprika. Men på det hela ett snyggt bygge. Stramt, inte en uns kladdighet, låg sötma. Vinet känns mycket franskt, något som jag tycker var genomgående i alla Stag’s Leaps röda viner.

Vi fortsätter med 2009 Fay Cabernet Sauvignon och 2009 S.L.V. Cabernet Sauvignon. Här gillade jag S.L.V. mest, det var tillsammans med 1997 Cask 23 dagens vin. Både Fay och S.L.V. uppvisar en hög koncentration med mycket smak och mycket tanniner. Väldigt koncentrerade viner med komplexa dofter, riktigt goda!




Hamburgare på högrev. Ät med händerna!

Avslutningsvis 2009 Cask 23 Cabernet Sauvignon mot 1997 Cask 23 Cabernet Sauvignon. 2009:an är lik de tidigare, mycket tät och full koncentration. 1997:an däremot har börjat öppna upp sig och är mycket varmare i doft och smak. Riktigt urläcker!



Sammanfattningsvis slås jag av hur franska vinerna är stilen, smaken och doften. Väldigt lite av det som jag normalt sett förknippar med kaliforniska viner, d v s en högre fruktmognad och sötare, fylligare framtoning. Stag’s Leaps viner känns strama och eleganta, samtidigt som de är mycket charmiga. En mycket lärorik och intressant provning, mycket stort tack till Stag’s Leap och Sander Vriend för att ni kom hit och visade upp era viner, tack!

2 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Gaah, inte alls avis på den provningen ;). Btw, riktigt schysta pics, kan bli bra även med... ;)

Red Scream sa...

Jo, det var en mycket trevlig provning! :-)

Tack! FAKTISKT! ;-)