söndag 25 augusti 2013

C.H. Berres Riesling Sekt Trocken



En producent som jag gillar mer och mer är C.H. Berres i Mosel. Tidigare har jag köpt hans trockenbeerenauslese, både 2005 och 2007 men sedan verkade det som att den försvann ur sortimentet. Jag antar att marknaden för svindyra tyska söta viner är minimal, at best. Men nu när vi var i Kina och gjorde ni-vet-vad och kom hem med ni-vet-vem kom jag att tänka på att ni-vet-vem är född 2010 och vore det inte lite småcoolt att förlänga serien med 2005:or och 2007:or med ett gäng 2010:or? Det är ju inte heller så att 2010 är något sopigt år i Tyskland, vinmässigt sett i alla fall!

Sagt och gjort. Jag drog iväg ett mail och någon dag senare kom det ett mycket trevligt svar med utbud och prislista. Efter sedvanlig ångestkoma lyckades jag få till en beställning på några TBAs från 2010. Fast jag kunde ju inte låta bli att lägga till lite andra viner i kartongen nu när jag ändå var på väg, så förutom några TBA prissatta take-you-to-the-cleaners-style lade jag in en beställning på lite sekt.

När det gäller tyska mousserande viner är väl kunskapen och erfarenheten ganska begränsad. Men handlar inte ett vinbloggande om ett sökande? Inte nödvändigtvis sökandet efter det perfekta vinet, men sökandet efter sina egna smakpreferenser? Sökandet efter mer kunskap om vin? Därför är det dags att lära sig mer om tysk sekt!

Künstlerprovningen i våras fick vi en god Cuvée M, mycket läcker. Tyskarna sägs ju vara smått galna i mousserade vin och det konsumeras några ofantliga mängder, men tyvärr har väl ett och annat glas Henkell Trocken förstört mycket av charmen med tyskt mousserande vin. Lite orättvist kanske mot Henkell Trocken  – det är ju ändå en restprodukt från brunkolsbrytningen så man ska väl inte ha så stora krav.

Hursomhelst – min beställningslåda kom fram några dagar senare och det var verkligen supersmidigt. Och igår dags för att prova. Direkt ur glaset – det här är riesling! Vi möts av en tydlig rieslingdoft, inte kanske den mest komplexa men mycket god. I munnen ganska stora bubblor som tyvärr tar slut ganska snabbt. Det här är inget stort vin, men det är mycket charmigt! Inte så hög syra men ändå allt på plats. Mycket klunkvänligt! Dag två är det mer riesling, men fortfarande mycket stuns kvar i vinet.

Så sammanfattningsvis – gärna mer tyskt mousserande vin!

Inga kommentarer: