söndag 22 december 2013

2012 Bosman Adama


Återigen får jag ett varuprov. Denna gång är utmanaren 2012 Bosman, en 80/20-blandning av shiraz och mourvèdre från Western Cape. Fair Tradecertifierade, pris 119 kr, läs mer här. Ska bli trevligt! Mina erfarenheter av shiraz/syrah är som sagt begränsade, men det börjar hända saker. Börjar få lite koll i alla fall. 

Jag messar Polarforsknings-H och frågar om han återigen vill ställa upp på att inta kontrollantrollen och jag får ett ”fett på!” eller något annat ungdomligt till svar. Kul!

Som alltid vid varuprover behövs försvarare, eller någon incumbent som PFH föreslår, och lätt julstressad springer jag in på det nyöppnade Systemet vid Torsplan i närheten av kontoret i jakt efter något. Jag hugger tag i en systemmedarbetare och kommenderar barskt, ”shiraz, 150 kr!” Systemmedarbetaren ser desperationen i mitt ansikte och går direkt in på väsentligheterna:

- Gamla världen stram och elegant eller nya världen syltig och fruktbombig?

Hm! Intressant fråga, men eftersom det är en nya världenshiraz som är kvällens utmanare så kanske de ska tävla i samma sport. Så jag säger,

- Nya världen syltig och fruktbombig!

Systemmedarbetaren går runt hörnet och pekar på Tahbilk shiraz som enligt henne ska vara mycket trevlig. Jag tackar och hugger även Penfolds Thomas Hyland Shiraz, 115 kr, på vägen ut. Så, nog med försvarare. Jag folierar och beger mig ut. Vi korkar upp till supergod kyckling och potäter.



Vin ett har en skön doft av körsbär och bär, lite rått kött dyker upp efter ett tag. Lite kaffe också. Lite kort slut, och mot slutet upplevs vinet ganska tunt dessutom. Så bra vin men konstigt och inte helt trevligt slut. Helt ok.

Vin två är dock något helt annat. Här får vi mer av allt, och doften avslöjar att det här är ett äldre vin. Mer mogna toner, mer ceder, mer sydfransk värme, mer kaffe. Inte lika kort slut. Mycket gott!

Vin tre är – nja, inte min kopp! Konstig doft, lite instängd, det drar mot hav å tång och vissa gillar det, men inte jag. Smaken är väl fullt ok men det står slätt mot de två andra, speciellt tvåan.

Vi är rörande överens om ordningen: vin två, vin ett och sist vin tre. Dags att riva av folien. Vin tre: 2012 Bosman. Jaha! Nja, som sagt, inte min kopp och inget jag vill köpa igen. Vin ett: Thomas Hyland Shiraz. Ok! Helt ok men i ärlighetens namn inget jag gick igång på direkt. Så, kvällens vinnare: Tahbilk Shiraz! Kan mycket väl tänka mig att köpa mer av det här. Ett schysst vardagstjut, moget och i ett bra drickfönster.







PS Det här skulle ju inte bli en barnblogg, men ibland kan jag inte hålla mig. Vi har naturligtvis tränat bokstäver med Tim och nu kan han faktiskt skriva sitt namn! Supercoolt, om ni frågar mig.



Vissa bokstäver funkar fint, som F till exempel:



Andra behöver viss finkalibrering, som antalet streck i E:na:



Och slutligen A:na, som faktiskt blir rätt fina. Men han brukar skriva dem upponer!



Well well. Jag antar att det går trender i allt.


Inga kommentarer: