söndag 9 februari 2014

2010 Ricossa Barbaresco, 2009 Ricossa Barolo, Det Gamla Lasarettet och Blockchokladsvinet





Kära läsare, i vanlig ordning har det konsumerats vin. Först ut dubblettparet 2010 Ricossa Barbaresco och 2009 Ricossa Barolo, varuprov från Prime Wine. Den här gången tänkte jag prova något nytt – bara korka upp utan någon sparringpartner. Ett tag tänkte jag att de skulle mötas inbördes, i en folierad, italiensk kamp, men det hade nog varit lite taskigt mot Barbarescon... Det finns ju gränser.

Hursomhelst, vinerna har provats i flertal olika bloggar och reaktionerna har varit blandade. Barbarescon har tagit en del stryk medan Barolon klarat sig betydligt bättre. Jag gillade Barbarescon, en hel del faktiskt. Den kan jag mycket väl tänka mig att köpa mer av och mycket vin för pengarna. Barolon var faktiskt lite mer opersonlig och passerade lite sådär obemärkt. Skummish – borde varit tvärt om. Men i övrigt fullt ok! Mycket vin för pengarna.

Sedan kunde jag inte motstå att korka upp 2010 Domaine du Vieux Lazaret, som vi fick av A & M på nyår. Sweeeeet Jesus vilken underbar definition av klunkbarhet! Packat med mogen, sydfransk frukt och sol, silkeslen integration mellan kropp och tanniner (just nu, alltså). Sömlös klunkbarhet – jag kan inte annat än bara kapitulera, det här var skitgott. Mer sådan och stort tack till A & M!

Sist ut i denna minikavalkad är blockchokladsvinet – The Chocolate Block, årgång 2011. Ett syrah- och grenachedominerat vin, 69 % syrah och 14 % grenache. Det här vinet har jag druckit förut, i hemlandet faktiskt.








Mitt minne av det då var just så som det skulle vara, d v s ett fylligare, lite kraftigare vin. Den här gången öppnar det på samma sätt – bra tryck i frukten, och som utlovat – lite härliga chokladtoner. Men där slutar det goda. Smaken är lite av en besvikelse, det är lite för strävt och lite för tunt. Jag hade hoppats att det skulle smaka som det gamla lasarettet men så vart det inte. Eller kan det vara så enkelt att jag inte gillar syrah? Tanken har slagit mig. Hursomhelst, 251 kr down the tubes if you ask me.

Slutligen har jag blivit fett krokad på First Aid Kit – jag vet, hopplöst! Diskuterade saken med C, jobbets yngsta medarbetare om vi bortser från B, le petit chien. Han bara himlade med ögonen så jag antar att det var fett ute att lyssna på dem. Antar att det är mer fett inne att kolla på The Walking Dead istället. Återkommer.

Inga kommentarer: