lördag 12 april 2014

Råkultur med Mitokondrie-N och 2012 Dr Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling


Återigen är jag nog sist av alla men till slut har jag varit på Råkultur! Det var fantastiskt gott. Jag vågar nog påstå att det är den godaste sushin jag ätit – ever. Kanske inte riktigt fair mot andra sushis eftersom viss sushi på Råkultur är lite mer tillagad (d v s extrautrustad), se gärna hemsidan, men ack så gott. Perfekt ris – inte en tillstymmelse till att vara söt, perfekt tempererat. Perfekt fisk. Det var så gott, så gott, så gott… så hit kommer jag gå fler gånger!

Nåväl. Jag tog tempurafriterad soft-shell crab, rödbetssaltad hälleflundra, svensk bläckfisk, tartar på pilgrimsmussla och långlagrad soja, och efter en stund fyllde jag på med grillade ankhjärtan i svartpepparteriyaki. Bäst var nog pilgrimsmusslan – helt underbart god!

Allt sköljdes ner med 2012 Wachenheimer Riesling från Dr Bürklin-Wolf. Ett par månaders lagring från höstlanseringen har gjort susen, de värsta syrorna har slipats ner något. Supergott vin och ni som inte provat – köp en låda! Egentligen var jag sugen på en 2009 Furmint Sec-Királyudvar-Tokaj, men jag var lite osäker på hur pass fatlagrad den var. Det kändes lite väl dyrt att betala hundratals kronor för ett vin som efter uppkorkandet strax skulle kunnat simma bland fiskarna. Så det fick bli ett säkert kort.

Sällskapet den här gången var transmutationen och fagosomen Mitokondrie-N, som nyligen fyllt år. Våra kvällar brukar normalt sett fyllas av fotboll, ölsorter, deckare samt diskussion kring och om arméutrustning, men den här gången gled diskussionen snabbt in på preparat. Dagens omskrivning. Fett läskigt!

Inga kommentarer: