torsdag 14 augusti 2014

Blandade uppkorkningar på en närbelägen ö – the return!

Återigen har jag varit på en närbelägen ö och fått grymt nya erfarenheter och vin- och mat!- –upplevelser. Stort tack Niklas!






Först ut lite sherry. En sniff och det här kan bara vara sherry. Riktigt god!



Sedan Silvaner, som jag faktiskt inte provat tidigare. Den här var från Franken. Också riktigt trevlig, kan tänka mig köpa fler av den här.



Efter detta ett längre ungerskt race, där olika versioner av Furmint körde om varandra. Också en ny vinupplevelse! Furmint påminner ganska mycket om riesling, du har antydningar till rieslingdoft uppblandat med ganska svala toner. Som en riesling fast ändå inte. Eller, som en mycket fräsch riesling. Här har jag inte riktigt koll på vad som korkades upp, men kolla gärna bilderna.





Därefter några varianter på Blaufränkish, eller Kékfrankos. Också en mycket trevlig druva. Kul med lustiga familjen!




Och efter detta ett Jurarace. Gott! Mer Jura, helt enkelt!




YTTERLIGARE en druva som jag inte provat alls är portugieser. Coolt!



Lite annat som korkades upp:








Kul att få prova hipstervinet Clos Rougeard, samt lite mogen Chateauneuf-du-Pape. Och Chianti Classico, det var länge sedan.

Tack alla – och speciellt Niklas! – för en supertrevlig kväll!





PS Precis lika roligt att dricka och äta gott och umgås är att bli bländad av andras kunskaper, slutledningsförmåga och näsor. Jag hade med mig 2011 Schubert Block B från WAIRARAPA (och ingen annanstans!), serverade blint och det första jag hör är ”hallå, rabarber va liksom! Det här är nya zeeländsk pinot noir!” Det är då man har lust att säga ”nej det är det INTE!”

Inga kommentarer: