måndag 10 november 2014

Intryck från Mitt Kök-mässan 2014

Ministry of Silly Walks var också på väg dit...




Det är förmodligen något fel på en, men jag tycker att det är rätt kul att gå på mässor! När jag jobbade med fryseriet var jag rätt ofta på mässor, både i Sverige och utomlands. Superkul! En gång på gigantomässan i Chicago sprang jag på en liten tillverkare av färdigmat, de hade en produkt som hette Swedish Meatballs. Den smakade som köttfärslimpa, fast i rund form! När de frågade hur bollarna stod sig mot originalen hemma i Svedala kunde jag inget annat än säga att de var ganska långt från originalet, varpå de blev skitsura.

Vid en annan mässa i Sverige var det någon tillverkare av kylda sallader som vinkade in mig, och när de såg att jag kom från nedfrysningsfabriken blev de överlyckliga eftersom nu ÄNTLIGEN skulle jag få mat med näringsinnehåll. Då kunde jag inte heller hålla mig utan påpekade att när du skördar en grönsak sker en form av omvänd fotosyntes vilket för sallad innebär att ca 70 procent av c-vitamininnehållet förstörs inom 24 timmar efter skörd, vilket inte sker med djupfrysta produkter. De blev också skitsura.





Hursomhelst. Tillsammans med min vapenbroder David attackerade vi Mitt Kök-mässan under torsdagen, och det fanns några riktigt trevliga viner som stack ut. De två främsta av dessa var två chilenska viner: 2011 Casa Lapostolle Cuvée Alexandre Chardonnay och 2012 Casa Lapostolle Cuvée Alexandre Cabernet Sauvignon. Riktigt supergoda bägge två! Det vita var fylligt, fräscht, läskande, komplext. Det röda var också fylligt, bra frukt, högst klunkvänligt. Klar rekommendation!

2009 Meerlust Rubicon var också mycket trevlig, liksom Vinlådans 2013 Cerdon från Renardat Fache. Superkul vin! 2011 Org de Rac Reserve Merlot var också en riktigt kul upplevelse, köper gärna igen.







Avslutningsvis kollade vi in prisutdelningen för Matbloggspriset, där David vann bästa foto! Stort grattis David!!!






Väl hemma sedan blev det mer vin, bland annat 1996 Champagne Françoise Bedel Cuvée Hockeyfrilla, kjoskvältarperfektionen 2013 Pittnauer Blaufränkish Dogma och ett shootout mellan Domaine de la Côte och Littorai. Så stay tuned! 




4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Härlisch, intressant att vi hade samma favoriter :)

Tack och tack för alla gratulationer!!

Men ärligt, det finns mer och mindre roliga mässor :)

Ha det gött/ David

Red Scream sa...

Men de var ju så goda! :)

Det finns gott om intressanta mässor. Hade det inte varit superkul att gå på någon internationell vinmässa! Typ London, Düsseldorf eller nere i Italien... Lite lyxigt förstås, men kan vara värt det!

Detsamma, ha det fint! :)

/Ulf

Anonym sa...

Mäh! Finns det en sadist i dig?

/C

Red Scream sa...

Ne-ej! ;)