fredag 23 januari 2015

Skuggningar av Sveriges mästerkock: Röding på 75 minuter


Nästa utmaning i slutkvalet i Gävle är att göra en rätt med egengjord, färsk pasta. Det hoppar jag, i alla fall för stunden. Jag är väl inget större fan av färsk pasta, av olika anledningar. Främst så tycker jag inte att det är någon revolutionerande smakförbättring – om det är någon smakskillnad över huvud taget! Sedan så är ju pastan färsk, d v s den har ingen hård kärna eftersom den inte hunnit torka, så jag skulle vilja se den kock som kan koka färsk pasta al dente, hehe… Det tyngsta skälet till att jag inte ger mig på pastarätten är dock att jag för närvarande går på en strikt lchf-diet för att nå målet ner tio kilo före sommaren och att jag inte har någon pastamaskin. Så jag ber om att få återkomma gällande en rätt med färsk pasta!

Som en personlig reflezione, och rätta mig gärna på den här punkten eftersom jag bara varit i Italien en gång, men det känns som att italienarnas rädsla för att överkoka pastan är ungefär lika som vår rädsla att göra för svagt kaffe… Varje gång vi fick pasta i Italien så var den lätt krispig! Hade den kokat en minut till, ja DÅ hade den varit al dente. Mysko!

Hursomhelst, dagens skuggning blir därför den sista utmaningen i slutkvalet, som visade sig vara röding på 75 minuter. Nice! Röding är en av mina favoritfiskar som jag gärna väljer om jag äter ute. Ni som följer mig på Instagram vet att jag brottats med en rätt som jag åt på den utmärkta restaurangen Pastis i Gamla stan och som jag försökt återskapa hemma. Originalrätten var väldigt klurigt utformad, det var en stor bit ugnsbakad röding som vilade på en bädd av stekt svamp, bakad spetskål, lardo, dill, friterad jordärtskocka och jordärtskockspuré. Ingen sås, och det behövdes heller ingen eftersom purén fanns där och den var ganska lös.

De olika ingredienserna, förutom rödingen, var sedan lite slarvigt ihopblandade, ungefär som en Biff Rydberg som någon snabbt rört ihop med en gaffel. Effekten blev att du fick en lös röra som var nästan läskande och samtidigt lite krispig p g a den friterade jordärtskockan. Supergott verkligen! När jag försökt mig på rätten hemma har det nästan lyckats, det som inte riktigt gick hela vägen har varit det friterade inslaget. Jag provade en gång med riktigt långt stekt lök men det blev inte riktigt samma.

Nåväl! Skulle jag stått i slutkvalet i Gävle så hade jag nog försökt mig på en variant av den här rätten. Därför blir dagens skuggutmaning att försöka återskapa Pastis rödingrätt på 75 minuter! Jag ska således göra stekt rödingfilé med champinjoner, spetskål, pancetta istället för lardo, och jordärtskockspuré.

Eftersom jag bara får använda en platta gäller det att arbeta parallellt. Därför börjar jag inte med att filéa fisken, som jag hade börjat med om det inte funnits något tidskrav (eftersom det är det tråkigaste momentet som du bara vill bli av med). Det som emellanåt tar längst tid, och irriterande nog helt slumpmässigt, är jordärtskockan. Ibland blir den kokt helt mjuk på tio minuter, ibland kan det ta uppåt en timme. Och inte ens då är den helt mjuk! Någon som vet varför får gärna upplysa mig. Så först ut, skala jordärtskocka och koka i vatten!

Den här gången går det förvånansvärt fort att koka skockorna mjuka. Som vanligt brukar jag skiva dem rätt tunt först, så att koktiden ska minska. Nästa sak som ska tillagas är champinjonerna, som jag har strimlat under tiden som skockorna kokat.

Jag antar att det är en följd av överkonsumtion, men jag kan tycka att vanliga champinjoner är rätt trista. De smakar ju inte så mycket! Men, ett trix för att hotta upp dem är att göra ner lite ost mot slutet. Jag hittar lite överbliven gryär i kylskåpet som jag river och har över. Allt blir godare med gryär!



Hursomhelst – det rullar på ganska bra. Jordärtskockspurén blir klar ganska snabbt, jag bara häller i lite grädde, mixar slät och smakar av med salt. Champinjonerna blir också klara snabbt, liksom kålen. Här hittade jag lite pancetta i kylen som jag steker med, det fick en fin balans mot den lite söta och mjälliga spetskålen.

Filéandet av fisken blir inte heller något större problem. Ner med kniven bakom huvudet, dra längs ryggraden. Ok, det kom med en del ben och jag provar olika verktyg – tång, pincett – men i slutändan funkar fingrarna ändå bäst. Det blir fyra fina filéer av min fisk.



Efter 40 minuter känner jag att jag är hyfsat klar. Det som återstår är att steka på fisken och lägga upp, men det tar ju inte så många minuter. Filéerna är rätt tunna så det behövs bara någon minut på varje sida för att de ska bli klara. Så, vad gör man med en knapp halvtimme tillgodo? Du gör en kallstartad dillhollandaise såklart!

Därför, fram med äggula, smör, citron och dill. Lägg i en skål, sätt på ett vattenbad. Placera allt ovanpå och veva tills såsen tjocknar. Superenkelt!




Med dryga kvarten kvar börjar jag steka på rödingen, som blir klar på en gång. När det är tre minuter kvar börjar jag lägga upp. Först en hög med svamp, sedan pancettan och spetskålen, därefter jordärtskockspurén och dill. Slutligen fisken och dillhollandaisen.







Utvärdering: Det blev inte riktigt som originalet, men riktigt gott ändå! Champinjonerna blev riktigt goda för en gångs skull, men lite för kompakta. Osten fick de skivade champinjonerna att klibba ihop sig lite, så svampen blev en ganska kompakt massa. Fast det var gott! I slutändan blev det faktiskt väldigt smarrigt.



Till två:
1 stor röding
1 litet spetskålshuvud
Champinjoner
Gryär
50 gram pancetta
2 större jordärtskockor
0,5-1 dl grädde
100 gram smör
Två äggulor
Ca tre tsk citronsaft


Skiva och stek upp svampen, rör ner gryären mot slutet. Strimla och sek kålen tillsammans med skivad pancetta. Skala och skiva jordärtskockorna och koka mjuka i vatten eller buljong. Gör dillhollandasisen. Montera med champinjoner, spetskål, jordärtskockpuré och dill. Lägg på den stekta rödingen och dillhollandaisen. 

Inga kommentarer: