fredag 24 februari 2017

Sydafrika, dag 9: Oldenburg, Teddy Hall och Stellenbosch




Fredagen inleds inte med någon morgonjogg – det räckte fint med gårdagens tjurrusning uppför berget till Haut Cabriere. Men vilken utsikt du får därifrån! Från Haut Cabriere ser du verkligen att hela Franschhoeken är en prydlig dal. Intressant. Tittar du på kartan syns det ännu tydligare – som en liten kil in i berget. Hursomhelst, idag är det förflyttning till Stellenbosch och först ut i det racet är Oldenburg Vineyards. Vi hoppar in i bussen och skumpar iväg.

Oldenburg ligger ooootroligt vackert i ett bergigt område någon mil öster om Stellenbosch. Vi leds ner på slingriga serpentinvägar, här och där skymtar olivlundar, jag gör en mental note to self att köpa med mig lite sydafrikansk olivolja hem (och motstå frestelsen att göra ett olivoljeshootout!). Vi välkomnas att vinmakaren som berättar om vingården och de viner de gör.





Först ut, som vanligt, en... chenin. Ha! Ingen savvie med andra ord. Well well. 2015 chenin, krusbär, fllig, bra balans, lätt, fräsch, gott! Därefter 2014 Chardonnay, som var helt ok. Lite ekigare. Sedan en 2014 Grenache som också var väldigt trevlig. Jag ser att jag skrivit ”skön frukt” i mina noteringar. Skön frukt, snygga fat, ekmonster, babyfettet kvar, korkskruvsångest – vinsfären har rätt sköna egenkomponerade uttryck! Efter grenachen får vi 2014 Syrah, som var i grönaste laget. Mjukt och bärigt. Inte helt säker på att det var meningen.

2012 Merlot var dock en annan skapelse. Röd frukt en masse! Som att smörja in sig i rönbär... Lite för mycket för mig men helt ok. Sedan får vi 2012 Rhodium som passerade mest förbi, därefter 2013 cab fronc. Grön paprika, lite spritzig, fyllig till max, gott! Det var nog min favorit. Sista vinet en 2012 cab, och där har jag bara en markering: S T A L L ! ! ! Nåväl. Det var en trevlig provning och här hemma har jag köpt syrahn flera gånger och njutit fullt ut. Klar rekommendation. Vi tackar för oss och hoppar in i bussen igen, nu tillbaka till Stellenbosch för lunch och lyssning på medelst förflyttning Teddy Hall, the talker.






Teddy Hall gjorde karriär i finansbranschen men hoppade av 1994 för att ägna sig åt vin. Han äger inga egna vingårdar utan köper druvmaterialet. Möjligtvis att han hyrde, lite osäker på det. Men vilken svada! Det var den ena historien efter den andra och de handlade uteslutligen om udda personer som inte följde mönstret. Främst då Jan Blanx och Jan Cats samt Hercules van Loon... Men intressant och lärorikt! Vinerna var riktigt härliga, om ni får chansen, prova gärna.









Fullpumpade med vin och historier checkar vi sedan in på vårt hotell i Stellenbosch, d'Ourde Werf Hotel. Det kändes skönt. Även om hotellet i Riebeek Kasteel var pampigt, och guesthouset i Franschhoek var mysigt, var det härligt att komma till en stad igen. Även om Stellenbosch inte är så stor så kändes stan betydligt mer äkta och genuin än Franschhoek. En stad med riktiga invånare. Nu ska jag strax sluta raljera över Franschhoek, men: det kändes som att Franschhoek bestod av sommarstugor och guesthouses. Stellenbosch är mer riktig stad. Så, nuff said!

Hursomhelst! Jag vandrar runt lite i Stellenbosch och köper två piketröjor och ett halsband till Å. Den afrikanska fejkkonsten hoppar jag, liksom de so-so äkta maskerna. Det finns ett gäng av dem i huset i K-holm...




På kvällen hakar jag på ett gäng som ska till en fiskrestaurang i närheten. Jag tar in ett blandat fat med pommes, calamares och en stor bit Kingklip. Såååå gott!!!







Det börjar kännas att vinresan är snart slut. Vi har fått se så mycket och fått njuta av så mycket gott vin, det börjar slå i taket på upplevelsemätaren. En dag till imorgon, då ska det bli mer Stellenbosch. Det finns en liten skön pool på hotellet, jag simmar några längder på eftermiddagen och slappar lite. Känns skönt det också!

Inga kommentarer: