måndag 9 oktober 2017

Golf i Sydafrika – förberedelser, del 2




Ok, flyg bokat. Skönt! Nästa sak att bestämma var boendet, samt hur länge jag skulle vara i Kapstaden. Jag hade fått en mycket generös – och lukrativ – inbjudan från Putte att bo några dagar  hos dem i Johannesburg, en inbjudan som jag med glädje tackade ja till. Jag kan inte säga att jag var särskilt svårövertalad – ”här i Johannesburg kryllar det av goa mästerskapsbanor och vi har massor av vin i vinkylen som måste drickas upp snart!”

Samtidigt hade jag börjat kolla lite på banor runt Kapstaden och gjort en preliminär spellista. Om du googlar på golfbanor runt Kapstaden är det alltid några som dyker upp: Royal Cape, Pearl Valley, De Zalze t ex. Sedan tipsade Putte om Arabella nere i närheten av Hermanus. Sedan var jag sugen på Steenberg, The Atlantic och Clovelly. Erinvale lät också trevlig. Jag började räkna ihop mina dagar och kom fram till att flyget gick på onsdagen, jag landade på torsdagen, så första speldagen kunde bli fredagen. De flesta banor verkade ha reserverat  lördagar för sina medlemmar, så då fick jag göra något annat. Sedan kunde jag spela på söndag, måndag, tisdag samt onsdag i Kapstaden. Om jag ville åka ner till Hermanus och spela på Arabella fick det bli på torsdagen, för att sedan åka upp till Kapstaden igen och flyga till Johannesburg på fredagen. Alternativt skulle jag flyga upp till Johannesburg på torsdagen, men då blev det bara fyra speldagar i Kapstaden och en i Hermanus. Det kändes lite kort, så då fick det bli fem speldagar i Kapstaden samt en dag i Hermanus.

Sagt och gjort. Hotell behövdes därför för perioden torsdag till torsdag i Kapstaden, samt torsdag till fredag i Hermanus. Hur ser då planen för att välja hotell ut? Om du kollar på en karta över Kapstaden ser du ganska snabbt att hela stan ser ut lite som en båge. Överst har du stadskärnan, till vänster ligger strandvägen med små fashionabla områden som Sea Point och Camps Bay, till höger har du slätten och massor av sammanlänkade förorter som slutar vid Muizenberg. Och i mitten har du Berget. Hotell verkade det finnas gott om.

Det verkade som att det skulle löna sig att vara lite strategisk. Då jag har lite lätt anlag för lappsjuka visste jag att jag skulle föredra ett hotell i stan, eller nere vid Waterfront. Att bo i en avlägset belägen stuga i skogen är inte riktigt min grej. Samtidigt skulle jag ju köra bil rätt mycket så det skulle ju vara lätt att ta sig till hotellet och lätt att parkera. Det var inte säkert att de hotell som fanns i stan hade parkeringsmöjlighet, och de som angav att de hade det hade egentligen inte det. Skrapade du lite på ytan på de olika hotellen visade det sig att när de sa att de hade parkering menade de att det fanns parkering på gatan.

Därför började jag titta på hotell i de förorter som låg till öster och sydöst om stadskärnan. Exempelvis i Rondebosch, Newlands, Claremont. Någonstans där. Det visade sig naturligtvis också att de hotellen var betydligt billigare, så jag såg bara fördelar. Lätt att ta sig till, inte behöva meckla sig in i stan, billigare pris. Efter lite letande fastnade jag för Riversong Guesthouse i Newlands. Jättemysigt och kanonbra ställe!

Jag passade även på att boka hotell i Hermanus.  Planen var att åka ner på torsdagsmorgonen, äta lunch på något trevligt ställe, gå 18 hål på Arabella, äta någon trevlig middag på kvällen. Det fanns naturligtvis alternativet att bo på det stora hotellet vid Arabella, vilket skulle vara smidigt. Men det var lite dyrt och det verkade inte som att de hade någon mysig restaurang heller. Så då fick det bli The Gallery Studios i Hermanus.

Så långt så bra! Flyg bokat, hotell i Kapstaden och i Hermanus bokat. Det preliminära schemat började ta form. Gå ombord planet på onsdagen, landa tidigt på torsdagen, ta inrikesflyget till Kapstaden, hämta ut hyrbilen och köra till hotellet. Golf på fredagen, något annat på lördagen. Golf söndag, måndag, tisdag, onsdag på banor runt Kapstaden. Torsdag morgon förflyttning till Hermanus, spel på Arabella på torsdag eftermiddag. Fredag förflyttning tillbaka till Kapstaden, köra direkt till flygplatsen, lämna tillbaka bilen, flyga till Johannesburg fredag tidig eftermiddag. Sedan grillning, poolbad, mästerskapsbanor och outtömligt flöde av perfekt moget vin från den Puttanska källaren. Jag var fett laddad!



Inga kommentarer: